- تاریخ: 2018-07-03
- شناسه خبر: 26597 312 بازدید
عملیات برقی سازی راهآهن گرمسار به اینچهبرون آغاز شد
ارکین نیوز-با دستور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی برقی سازی راهآهن گرمسار به اینچهبرون آغاز شد. عصر امروز طی مراسمی در تهران و ارتباط اینترنتی تصویری در ایستگاه راهآهن گرگان، با حضور مسوولان استانی و نماینده شرکت ر ...
ارکین نیوز-با دستور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی برقی سازی راهآهن گرمسار به اینچهبرون آغاز شد.
عصر امروز طی مراسمی در تهران و ارتباط اینترنتی تصویری در ایستگاه راهآهن گرگان، با حضور مسوولان استانی و نماینده شرکت راهآهن روسی، با دستور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی برقی سازی راهآهن گرمسار به اینچهبرون آغاز شد.
مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ گلستان در خصوص اجرایی شدن این پروژه در حاشیه این مراسم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: از ایستگاه راهآهن اینچهبرون تا گرگان و از گرگان تا ایستگاه راهآهن گلوگاه که از نظر خط ریلی زیر نظر گلستان است در این پروژه برقی سازی قرار میگیرد.
محمدرضا قربانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کل بارهایی که از اینچهبرون وارد میشود از طریق مسیر شمال کشور قرار است به آبهای گرم خلیچ فارس و ترکیه اعزام شود، تمام این پروژه بخاطر بندرخشک اینچهبرون و عبور بارهای ترانزیت از شمال به جنوب و غرب کشور است.
وی اضافه کرد: ظرفیتی که این پروژه ایجاد میکند، ۹ الی ۱۰ میلیون تن ظرفیت باری ایجاد میکند و سرعت قطارهای باری افزایش پیدا میکند و مدت زمان سفرهای مسافری کمتر خواهد شد.
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گلستان تصریح کرد: این پروژه ایمنی سفر با قطار را افزایش میدهد زیرا قرار است سیستم سیگنالدهی و علائمی کردن مسیر در همین پروژه اجرایی شود.
قربانی گفت: با این پروژه ظرفیتهای کاری را طی چهار سال اجرای پروژه در استان ایجاد میکنیم و به واسطه اجرای این پروژه ظرفیتهای بسیار زیاد شغلی برای مردم استان گلستان ایجاد خواهد شد
وی تاکید کرد: نیروهای زیادی باید جذب شوند و نیروهای زیادی باید در بندرخشک اینچه برون مشغول به فعالیت شوند و این پروژه به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی را در بندرخشک اینچه برون خواهیم داشت.
مدیرکل راه آهن شمال شرق دو گلستان گفت: مبلغ این پروژه یک و دو دهم میلیارد یورو است که به طور حتم بسیاری از فرصتها را برای هم استانیها در استان گلستان و هم وطنان در استان مازندران ایجاد خواهد کرد.
براساس این گزارش، طرح برقیسازی و ارتقا راهآهن اینچهبرون به گرمسار با هدف افزایش ظرفیت حمل برهای ترانزیتی به عنوان یکی از طرحهای با اهمیت در توسعه روابط دو کشور ایران و روسیه تعریف شده است و با تصویب هیات وزیران در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
در این راستا شرکت راهآهن بینالمللی روسیه (RZDI) از سوی دولت روسیه به عنوان پیمانکار اصلی قرارداد به راهآهن ایران معرفی شده است و این طرح شامل بستههای کاری برقی سازی مسیر تامین لکوموتیوهای برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو، اصلاح مسیر سازههای فنی و توسعه خطوط ایستگاههای ارتقا سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشینآلات نگهداری شبکه برق است.
طول مسیر گرمسار به اینچهبرون ۴۹۵ کیلومتر و دارای ۳۲ ایستگاه و ۹۵ تونل به طول ۲۶ کیلومتر است.
اینچهبرون، گرگان، بندرترکمن، قائمشهر، پل سفید، ورسک و فیروزکوه به عنوان ایستگاههای مهم این مسیر به شمار میرود.
پل ورسک به طول ۸۶ متر با دهانه اصلی ۶۶ متر و ارتفاع ۱۱۰ متر و حداکثر شیب و فراز ۲۸ در هزار بزرکترین پل مسیر خط آهن گرمسار به اینچهبرون محسوب میشود.
در حال حاضر طراحی مهندسی پایه توسط طرف روس انجام شده و گزارش بررسی اتصال پستهای کشش به شبکه ملی ارائه شده توسط طرف روس طی جلسهای مورخ ۲۶ دی ماه سال گذشته در شرکت توانیر ارزیابی و در ادامه محل تامین برق ایستگاههای کشش مسیر طرح، تعیین شده است.
همچنین مکانیابی انواع پستها و کارگاههای عملیاتی برای شروع فعالیت اجرایی طرح صورت گرفته و در حال حاضر پروسه تجهیز و تحویل در جریان است.
گفتنی است، خودرو اندازهگیری خطر برقی بالاسری، خودرو آزمایشگاهی ریلی، ۱۲ دستگاه ماشینهای نگهداری خط بالاسری، ۶ دستگاه واگن کفی و ۶ دستگاه خودرو نفربر از جمله تجهیزات و ماشینآلاتی است که در اجرای این پروژه بکارگیری خواهد شد/فارس