• تاریخ: 2016-06-01
  • شناسه خبر: 18162
  • 298 بازدید

تاکید استاندار گلستان بر استفاده مسافری از کریدور ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان

ارکین نیوز- استاندار گلستان بر استفاده مسافری از کریدور ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان با هدف بهره برداری بیشتر از سرمایه های انجام شده در ساخت این خط ریلی تاکید کرد. حسن صادقلو روز چهارشنبه در همایش ظرفیت ...

ارکین نیوز- استاندار گلستان بر استفاده مسافری از کریدور ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان با هدف بهره برداری بیشتر از سرمایه های انجام شده در ساخت این خط ریلی تاکید کرد.

حسن صادقلو روز چهارشنبه در همایش ظرفیت های اینچه برون در کریدور ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان که در گرگان برگزار شد، افزود: استفاده از این خط آهن نباید فقط منحصر به حمل و نقل کالا باشد و ظرفیت های مهم آن در لابلای جابه جایی انواع کالاها پنهان بماند.
وی بیان کرد: این خط ریلی ،تمرین رابطه و تعامل کشورهای ایران ، ترکمنستان و قزاقستان است و اراده این کشورها در اجرای پروتکل های مشترک در راستای اهداف راه آهن باید جدی تر باشد.
استاندار گلستان در ادامه به استفاده حداکثری از کریدور ریلی ایران ،ترکمنستان و قزاقستان تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف بلند مدت استفاده از این خط آهن توسط سه کشور بهره بردار باید دستیابی به بازارهای روسیه و چین باشد.
صادقلو ادامه داد: هم اینک از طریق این خط آهن سالانه ۲٫۵ میلیون تن کالا جابه جا می شود ، ولی تا زمانی که آمار جابه جایی کالا از این خط به ۲۰ میلیون تن در سال نرسد، سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت این کریدور جبران نخواهد شد.
وی به برنامه ریزی برای احداث خط ریلی اینچه برون به بندرعباس نیز اشاره کرد و گفت: اجرای این خط آهن با توجه به زمینه سازی برای اتصال به آبهای آزاد می تواند منجر به شکوفایی فراوان ایران و کشورهای پیرامون باشد.
استاندار گلستان ادامه داد: قزاقستان علاقمندی فراوانی به سرمایه گذاری در این بخش دارد که با توجه به نتایج بلندمدت و سودآوری زیاد ناشی از ساخت این خط، شتاب در مطالعه و برنامه ریزی ساخت آن ضروری است.
وی اضافه کرد: ساخت این خط آهن نباید در کش و قوس های سیاسی و منطقه ای فراموش شود و حق ایران و کشورهای پیرامون در استفاده از آن پایمال نشود.
صادقلو به برنامه ریزی و تلاش استان برای فراهم آوردن زیرساخت های اقتصادی تاکید کرد و گفت: احداث منطقه آزاد و آغاز عملیات بندر خشک، بخشی از تلاش گلستان برای دریافت ارزش افزوده بیشتر از ظرفیت های منطقه ای است.
به گفته وی، استان های شمالی ظرفیت زیادی در صادرات انواع کالا و ایجاد امنیت غذایی دارند که می توان از این توان برای تبادل با کشورهای پیرامون و دریافت ارزش افزوده بیشتر استفاده کرد.
راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان سال ۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون در شرق استان گلستان به بهره برداری رسید.
این خط آهن که با هدف توسعه حمل و نقل ریلی ایجاد شد، موجب کاهش طول مسیر حمل و نقل بین ‌المللی کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) تا خلیج فارس و اروپا، اتصال کشورهای آسیای‌ مرکزی به آب های آزاد دریای جنوب، فراهم نمودن امکان ترانزیت و صادرات میلیون ها تن غلات، مواد نفتی، آهن آلات و سایر محصولات و افزوده شدن سالانه حداقل سه میلیون تن بار به حجم بارهای ریلی ایران شده است.
گمرک اینچه برون تنها گمرک خشکی استان گلستان در محدوده شهرستان گنبدکاووس و در جوار مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و محل اتصال راه آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران در خاک جمهوری اسلامی ایران است.
همایش معرفی ظرفیت های اینچه برون در کریدور ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان به مدت یک روز در گرگان در حال برگزاری است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست