• تاریخ: 2015-02-14
  • شناسه خبر: 1640
  • 1,563 بازدید

مهندس آنا غراوی: در راه آهن اینچه برون از نیروهای بومی و استانی استفاده خواهیم کرد

ارکین نیوز-گفتگوی مهندس آنامحمد غراوی عضو هیئت مدیره راه آهن ایران با نشریه تازه متولد شده گل‌صحرا را در رابطه با راه آهن سراسری اینچه‌برون و مسائل مربوط به آن در ذیل می‌خوانید گفتگویی که حاوی نکات مهمی است: اشاره – ...

Anamohammad-Gharavi
ارکین نیوز-گفتگوی مهندس آنامحمد غراوی عضو هیئت مدیره راه آهن ایران با نشریه تازه متولد شده گل‌صحرا را در رابطه با راه آهن سراسری اینچه‌برون و مسائل مربوط به آن در ذیل می‌خوانید گفتگویی که حاوی نکات مهمی است:

اشاره – در اداره کل راه آهن گرگان به حضور جناب آقای مهندس غراوی عضو هیئت مدیره راه آهن ایران رسبدیم.

ایشان پیش از ما در همین اتاق با سفیر و هیئت تجاری هند و تعدادی از خبرگاران نشست داشتند و با هیئت هندی در حضور خبرنگاران به گفتگو پرداختند و به سئوالات آنها در رابطه با راه آهن سراسری اینچه برون پاسخ داند . بعد از از اتمام جلسه با سفیر و هیئت هندی و رفتن سایر مهمانان حدود ساعت هشت شب ما از طرف نشریه گل صحرا از ایشان خواستیم که در صورت امکان وقتی به ما بدهند تا در خصوص راه آهن و غیره نظر ایشان را بپرسیم با وجود خستگی، ایشان وقتی شنیدند که گل صحرا نشریه ای است پرمخاطب و پرطرفدار و مربوط به مسائل و موضوعات ترکمن صحرا با روی گشاده حاضر به این گفتگو ی صمیمی شدند و ما را به دفتر کار مدیر کل راه آهن برده و پس از سفارش چای و شیرینی و میوه صحبت های ایشان و سئوالات ما آغاز شد.

گل صحرا – آقای غراوی آیا در راه آهن تازه تاسیس شده در استخدام ها به نیروهای بومی منطقه اولویت داده خواهد شد؟
غراوی : سیاست های ما در آینده استفاده از نیروهای بومی وخواهد بود البته بر اساس ضوابط و مقررات راه آهن . اما گاهی ما به نیروهای کاملا تخصصی و فنی هم نیاز داریم و در منطقه ممکن است چنین نیروهایی یافت نشود، طبیعی است که این نیروها را از هر جا که ممکن باشد ما جذب می کنیم .

گال صحرا – منطقه آزاد تجاری اینچه برون محدوده اش تا کچاست ؟ یعنی شعاع آن آیا تا آق قلا بندرترکمن و گنبد می رسد؟
غراوی – منطقه آزاد اینچه برون به مرکزیت اینچه برون طرح توجیه اقتصادی آن به اتمام رسیده و عن قریب در هیئت دولت تصویب و بعد به مجلس فرستاده می شود. هنوز شعاع آن کاملا مشخص نشده ولی احتمالا تا ۳۰ کیلومتری است و به گنبد و آق قلا نمی رسد . چون منطقه آزاد منطقه ای است که در آنجا بهره برداری کشاورزی نباشد و در واقع لم بزرع باشد . منطقه آراد قوانین اداره خودش را دارد و گنبد و آق قلا تحت نظر استانداری ااره می شوند و جزو مناطق آزاد نمی شوند.

گل صحرا- نظرتان در باره نام اترک برای راه ‌اهن سراسری که قراربود به این نام خوانده شود چیست؟
غراوی – اترک نامی فراملی است. یک نام فرا ملیتی است با جغرافیایی گسترده . از خراسان رد می شود و به دریای خزر
می ریزد که مشترک بین استانهای گلستان و خراسان است.
گل صحرا – در مورد اداره کل شدن راه آهن گلستان صحبت کنید ؟
غراوی – در واقع اداره کل شدن راه آهن گرگان نتیجه تلاش های زباد ما بود . در نظر بگیرید که با اداره کل شدن راه آهن گرگان تعداد زیادی از ایستگاهها از جمله خراسان و مناطق شمالی زیر نطر این اداره کل قرار می گیرد.

گل صحرا – در مجموع مسیر راه آهن سراسری اینچه برون را به عنوان کریدور ارتباط شمال به جنوب از نظر اقتصادی و زمان و غیره چطور ارزیابی می کنید؟
غراوی – به نظر من و بسیاری ازکارشناسان این مسیر بهترین مسیر ازنطر کوتاهی و تایم ترانزیت است. حمل بار از این مسیر چهار روز طول می کشد تا بندرعباس . با این قطار های برنامه ای اقتصادی ترین مسیر به آسیای میانه است. این راه آهن از امن ترین مسیرها عبور می کند و در حال حاضر ۳ میلیون تن ظرفیت دارد.

گل صحرا- در مورد راه آه بندرترکمن هم اگر توضیحی دارید بفرمایید؟
غراوی – ایستگاه بندرترکمن ۷۵ سال قدمت دارد این ایستگاه در مسیر ترانزیت موقعیت مهمی دارد ما برای نوسازی آنجا دو میلیارد تومان بودجه اختصاص دادیم . این ایستگاه کلا باید بازسازی شود. طرح و مقدمات آن اماده است و طرح جامع ایستگاه بندرترکمن بزودی به مناقصه گذاشته می شود و تعمیرات هم یک شرکت خصوصی به نام پارتیان ریل شرق مشغول است و ما به آنها هم توصیه کردیم که از نیروهای بومی استفاده شود .

گل صحرا – جناب غراوی از این که با صمیمیت به سئوالات ما پاسخ دادید و وقت گذاشتید بسیار ممنونیم آرزوی موفیت برای شما و کلیه همکارانتان داریم.
تورکمن نیوز

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست