- تاریخ: 2015-09-07
- شناسه خبر: 7882 738 بازدید
طلسم فرودگاه کلاله کی باز می شود؟
ارکین نیوز- فرودگاه کلاله در شرق استان گلستان با قدمت بیش از ۴۰ سال در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار احداث شده و به گفته مسوولان منطقه، راه اندازی این فرودگاه در توسعه حمل ونقل بار و مسافر، بویژه توسعه اقتصادی شرق استان نقش ا ...
ارکین نیوز- فرودگاه کلاله در شرق استان گلستان با قدمت بیش از ۴۰ سال در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار احداث شده و به گفته مسوولان منطقه، راه اندازی این فرودگاه در توسعه حمل ونقل بار و مسافر، بویژه توسعه اقتصادی شرق استان نقش اساسی خواهدداشت.
فرماندار شهرستان کلاله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح ظرفیت ها، وتوانمندی های این شهرستان، در خصوص وضعیت فرودگاه کلاله گفت: برخی ناهماهنگی ها، بی توجهی ها و بدقولی ها ازسوی برخی شرکت های دولتی ونیمه دولتی که حتی قراردادهای امضا شده طرفین را بی ارزش شمرده و به تعهدات خودعمل نکردند، عملیات پرواز هواپیما از این فرودگاه را عملا ماهها و سال ها به تاخیر انداخت.
نصرت برزگر تصریح کرد: برای بهره برداری از فرودگاه کلاله علاوه برسرمایه گذاری هایی که در زمان رژیم گذشته صرف شده بود، در سال های گذشته نیز برای تجهیز وتامین امکانات این فرودگاه ازمحل اعتباران شرکت فرودگاه های کشور و استان میلیاردها ریال هزینه شد.
وی افزود: در نهایت در ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهوری وقت و جمعی از مسوولان عالیرتبه کشوری، فرودگاه کلاله افتتاح ومورد بهره برداری قرار گرفت.
فرماندار کلاله افزود: به رغم افتتاح این فرودگاه به صورت رسمی، با انجام نشدن پرواز و تعطیلی فرودگاه، میلیاردها ریال هزینه ای که برای تکمیل و تجهیز بخش های فنی و پروازی فرودگاه صرف شده بلااستفاده مانده و تداوم این روند، به هیچ وجه به صلاح نیست.
وی تصریح کرد: لازم است مسئولان و دست اندرکاران صنعت هواپیمایی کشور برای راه اندازی وبهره برداری از فرودگاهی که ازهر نظر آماده ارائه پروازاست، تسریع نمایند.
برزگر با بیان اینکه پیگیری ها وتلاش های فرمانداری کلاله برای عملیاتی شدن این فرودگاه ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد درآینده ای نه چندان دور شاهد پروازهای پایدار از شهرستان کلاله درشرق استان گلستان باشیم.
فرماندار کلاله همچنین اعلام کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و مذاکرات صورت گرفته، تعدای از کارشناسان ودست اندرکاران یک شرکت هواپیمایی با سفر به کلاله و منطقه وضعیت برقراری پروازها بین کلاله – تهران و دیگر شهرها را مورد ارزیابی قرار می دهند.
وی افزود: اگر نتایج بررسی ها مثبت باشد انعقاد قراردادبا این شرکت دور از انتظارنخواهد بود.
رییس شورای اسلامی شهر کلاله نیز به نقش ناوگان حمل ونقل دربخش های مختلف هوایی،جاده ای ودریایی اشاره کرد و گفت: گسترش ناوگان حمل ونقل جاده ای، هوایی و دریایی ازشاخص های توسعه به شمارمی رود.
محسن داورزنی اظهارداشت: با گذشت چندین سال از آغاز عملیات اجرایی طرح تجهیز و توسعه فرودگاه کلاله، تاکنون عملیات پروازی که ازآرزوهای دیرینه مردم شهرها و روستاهای شرق گلستان است تا بتوانند از مزایای این طرح بهره مند شوند، صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تاخیر در راه اندازی این طرح، باعث شده تا هدف اصلی و نهایی آن یعنی جابجایی مسافران شهرستان کلاله و شهرهای مجاور، کالا، خدمات و بویژه استفاده از این فرودگاه در مواقع بحرانی تاکنون محقق نشود.
رییس شورای اسلامی شهرکلاله افزود:این فرودگاه ۳۱۵ هکتار زمین مرغوب دارد و در سه کیلومتری غرب کلاله واقع شده است.
وی گفت: مسئولان چندسال پیش وعده داده بودند که این پروژه هفته دولت سال ۸۶ افتتاح ومورد بهره برداری قرارخواهدگرفت درحالی که ازوعده مذکور چندین سال گذشته است.
داور زنی افزود: راه اندازی فرودگاه کلاله به عنوان یکی از شاخص های توسعه، درکمک به رونق اقتصادی منطقه حائز اهمیت بوده و متولیان امر پیگیری جدی تری باید داشته باشند.
رییس شورای اسلامی کلاله خاطرنشان کرد:حیف است این فرودگاه که قدمتی دیرینه دارد، بسته بماند و مردم همچنان در آرزوی برقراری پرواز از آن باشند و باید به این خواسته منطقی مردم به سرعت پاسخ گفت.
وی با اشاره به بعد مسافت شهرهای شرق استان گلستان با گرگان به عنوان شهر دارای فرودگاه استان گلستان که تا حدود ۳۰۰ کیلومترنیز می رسد، خواستار تسریع دربهره برداری ازفرودگاه کلاله شد.
مدیر فرودگاه کلاله نیز دراین زمینه اظهارکرد: انجام نشدن پرواز از فرودگاه کلاله برای اهالی شرق گلستان بخصوص شهرستان کلاله به معضل و سئوالی بی پاسخ تبدیل شده است.
عبدالخلیل صادقی پیرامون سابقه فرودگاه شهرستان کلاله افزود: این فرودگاه پیش از انقلاب و در سال های دهه ۱۳۵۰ به عنوان فرودگاه اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت با هدف انجام پروازهای اختصاصی و پروازهای شرکت خدمات هوایی ویژه وابسته به وزارت کشاورزی تاسیس شد.
وی افزود: این فرودگاه بسیاری از زیرساخت های پروازی هواپیماهای بدنه متوسط شامل باند به طول ۲ کیلومتر و عرض ۳۰ متر و دستگاه کمک ناوبری NDB، برج مراقبت پرواز و ساختمان اداری و آتش نشانی و پایانه کوچک مخصوص مسافران اختصاصی را از زمان تاسیس دارا بوده است.
وی گفت: این فرودگاه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا سال ۱۳۸۴توسط هیئت امنا اداره می شد و هیات مذکور در سال ۱۳۷۴ اقدام به برقراری پرواز توسط شرکت هواپیمایی صها با هواپیمای فوکر ۲۷ کرد که این امر منجر به فعال شدن موقت فرودگاه شد.
صادقی ادامه داد: در سال ۸۶ احداث برج مراقبت پرواز، ساختمان تکنیکال بلاک، تاکسی وی و اپرون (پارکینگ هواپیما) ونوسازی ساختمان های اداری آغاز شد و سرانجام در سال ۱۳۸۸ مراحل احداث برج، ساختمان تکنیکال بلاک، تاکسی وی و اپرون و تکمیل و نوسازی ساختمان های اداری انجام شد.
وی گفت: فرودگاه کلاله درسال ۱۳۹۰ با پیگیری های اداره کل فرودگاه های استان گلستان و اهتمام مجموعه مدیریت استان، تکمیل و با به ثمر رسیدن زحمات و کوشش های آنان، در ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۹۱ به بهره برداری رسید و آماده پرواز شد.
مدیرفرودگاه کلاله خاطرنشان کرد: با این حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی وعده های مسئولان گلستان برای راه اندازی مجدد فرودگاه کلاله محقق می شود و طلسم این فرودگاه شکسته و آرزوی دیرینه ساکنان شرق گلستان برآورده می شود.
معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه شهرستان گنبد نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت این فرودگاه گفت: روز گذشته (یکشنبه) با حضور مسوولان شرکت ‘پویا ایر’ در کلاله نشستی برای بررسی وضعیت فرودگاه برگزار شد.
محمد حمیدی با اشاره به حضور خود در این نشست به عنوان معاون استاندار گلستان گفت: در این نشست مقرر شد با انعقاد یک تفاهم نامه بین فرمانداری کلاله و شرکت پویا ایر، پروازهای مجدد از فرودگاه کلاله انجام بشود.
وی با اشاره به برقراری کوتاه مدت پرواز از این فرودگاه پس از راه اندازی آن گفت: به نظر می رسد بایستی تلاش های مسوولان منطقه بویژه فرمانداران شرق استان باید بر فرهنگسازی در بین مردم برای استقبال از انجام پرواز استوار باشد تا انجام پرواز از فرودگاه کلاله توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: عملا هیچگونه مشکل فنی در راه اندازی دوباره پروازها در کلاله وجود ندارد و مسئله اساسی، توجیه اقتصادی آن می باشد.
فرماندار ویژه شهرستان گنبد با اعلام حمایت از برقراری مجدد پروازها از فرودگاه کلاله گفت: آمادگی برای ایجاد دفاتر فروش بلیط در گنبد به عنوان بزرگترین شهر شرق استان گلستان و استفاده از امکانات شهرداری و شورای شهر گنبد برای تامین وسیله ایاب و ذهاب مسافران فرودگاه کلاله با هدف فرهنگسازی در این زمینه وجود دارد.
معاون استاندار گلستان گفت: در این نشست پیشنهاد شد انجام پروازها از این فرودگاه در اوقات صبح و برگشت آن از تهران بعداز ظهر باشد و در این صورت به نظر می رسد که از تمام مناطق استان و استان های همجوار نیز مسافر برای استفاده از فرودگاه وجود داشته باشد.
حمیدی گفت: در نشست روز گذشته همچنین پیشنهاد برقراری پرواز به شهرهایی همچون زاهدان، مشهد و اصفهان و سایر شهرهایی غیر از تهران که از گرگان پرواز برای آنها وجود ندارد را مطرح کردم که می تواند در تداوم پروازها از فرودگاه کلاله موثر باشد.
فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس با اشاره به سکونت حدود ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت استان گلستان در شرق این استان گفت: مسئله مهم در این زمینه ظرفیت سازی است تا از ظرفیت های منطقه برای برقراری پروازهای پایدار از کلاله استفاده شود.
معان استاندار گلستان همجواری با کشور ترکمنستان را یکی از ظرفیت های منطقه توصیف کرد و گفت: دولت می تواند در این زمینه برای انجام صادرات و واردات کالا از طریق هوایی و نیز حمل ونقل مسافر مساعدت بکند و منطقه این قابلیت را دارد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲۹ شهر و یک هزار و هشت روستا زندگی می کنند.
خداوردی - 2015-09-07 در 8:26 ب.ظ
امیدواریم که این فرودگاه با پروازهای که برایش میگذارند دوباره راه بیفتد که تاثیر فراوانی در حمل ونقل مسافربری در شرق استان خواهد داشت//