- تاریخ: 2015-12-08
- شناسه خبر: 11517 1,819 بازدید
توقف قطار گرگان مشهد در ایستگاه اعتبار
ارکین نیوز-یکی از طرحهای مهم مصوب شده در زمان سفر ریاستجمهور به گلستان اجرای پروژه راهآهن گرگان به مشهد بود که از سال جاری قرار بود کلنگ آن به زمین بخورد. این طرح ریلی حدود ۶۵۰ کیلومتر از مشهد تا گرگان برآورد شده است ...

ارکین نیوز-یکی از طرحهای مهم مصوب شده در زمان سفر ریاستجمهور به گلستان اجرای پروژه راهآهن گرگان به مشهد بود که از سال جاری قرار بود کلنگ آن به زمین بخورد. این طرح ریلی حدود ۶۵۰ کیلومتر از مشهد تا گرگان برآورد شده است که با توجه به نقش این محور در جابهجایی زائران و مسافران، اجرای عملیات ساخت آن را دولت در اولویت پروژههای ریلی قرار داده است.
بر اساس گفتههای عضو هیئتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی، کارهای مربوط به عملیات اجرایی این خط آهن انجامشده و قرار است با تأمین ۱۵ درصد سهم دولت (کارفرما) عملیات اجرایی این پروژه ابتدا از مسیر گرگان آغاز شود و سپس بهسوی بجنورد و مشهد ادامه یابد.
به گفته آنهمحمد کوسهغراوی، پروژه راهآهن مشهد-گرگان برای پیوند ریلی بین سه استان خراسان رضوی و خراسانشمالی و گلستان است که بهرهبرداری از این پروژه بزرگ در جابهجایی مسافر و بار نقش مؤثری خواهد داشت. تعداد ایستگاههای مسیر خط آهن ۶۵۰ کیلومتری گرگان ـ بجنورد ـ مشهد، ۲۶ ایستگاه بوده و شش تونل عمده به طول ۶ هزار و ۱۵۰ متر در طول این مسیر پیشبینیشده است.
همچنین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۸۵ درصد اعتبارات موردنیاز این طرح از محل ال سی و ۱۵ درصد نیز از محل اعتبارات دولتی باید تأمین شود.
اما به گفته مسئول راهآهن شمال شرق (۲) قرار است برای سال جاری مسیر ۲۲ کیلومتری از این راهآهن از سمت گرگان اجرایی شود که هنوز به دلیل نبود اعتبارات عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
مرحله اول راهآهن گرگان به مشهد در دالان مناقصه
محمدرضا قربانی تصریح کرد: راهآهن گرگان به مشهد در مرحله مناقصه اولیه است که به دلیل زمانبر بودن مناقصه هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در خصوص این پروژه به خبرنگار مهر، گفت: این پروژه در سنوات گذشته از خراسان شروعشده است و علیرغم داشتن مصوبه در دولت تدبیر و امید همچنان تأمین منابع اعتباری موردنیاز این پروژه مبهم و برابر گزارش ارائهشده به استان بخش کوچکی از این پروژه در سال ۹۴ مقرر است شروع شود.
علی مرگدری افزود: بنا بر نظریههای کارشناسی هر کیلومتر دو میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این مسیر در استان گلستان ۱۷۶ تا ۱۹۴ کیلومتر برآورد شده است. در سال جاری ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفتهشده است.
وی بیان کرد: به نظر ما راهکار اساسی برای این پروژه استفاده از فاینانس است. استان شرایط لازم را برای محقق کردن این پروژه از محل فاینانس منظور کرده است و مکاتباتی با وزارت راه و شهرسازی داشتهایم اما به دلیل حجم زیاد بار مالی این پروژه و محدودیتهای حاکم بر دولت این پروژه هنوز در اعتبارات مشکل اساسی دارد.
افتتاح خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان یکی از اتفاقات مهم اقتصادی استان بود که در سفر رئیسجمهور به وقوع پیوست. در واقع مهمترین دلیل سفر هیئت دولت به گلستان همین افتتاح خط ترانزیتی شرق دریای خزر بود. به عقیده کارشناسان افتتاح این خط آهن میتواند توسعه و شکوفایی را برای استان رقم بزند. گذشته از آن پیوند اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با آسیای میانه و اروپای شرقی دستاورد دیگر چنین خط ریلی است. اکنون بعد از گذشت یک سال استفاده از این خط ریلی بهجاهای خوبی رسیده است و بهتازگی چند شرکت مختلف برای واردات و صادرات از این مسیر اعلام آمادگی کردهاند.
به گفته مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ در ملاقات استاندار گلستان و رییس راهآهن با مدیر راهآهن کشور دستور پرداخت اعتبار موردنیاز برای تجهیز زیرساختهای محوطه سرمایهگذاری راهآهن اینچه برون هم دادهشده است. زمینی به مساحت ۶۳۴ هکتار در این مدت از سوی دولت به راهآهن در اینچه برون اختصاص داده شد تا بحثهای حاکمیتی گمرک و خطوط ریلی و هم مباحث سرمایهگذاری در آن گنجانده شود که ۳۰۰ هکتار از این ۶۳۴ مربوط به بحث سرمایهگذاری است.
به نظر میرسد پرونده دولت یازدهم درزمینهٔ تصویب طرحهای مهم و دارای اولویت برای توسعه پایدار در گلستان روشن و قابلتوجه است ولی آنچه مهم است اجرایی شدن این طرحها و اختصاص اعتبارات لازم برای آن است تا بتواند استان را از فقر و محرومیتی که سالها گریبان گیر آن است نجات دهد.
بررسی پروژه ها و مصوبات سفر هیات دولت به گلستان نشان می دهد گرچه از همه ۱۲۱ طرح پیشنهادی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما بخش عمده طرح های شاخص استان به دلیل مشکلات اعتباری و یا کارشناسی اجرا نشده اند و منتظرند تامین هزینه های مورد نیازند.
مهر-زهرا خورشیدکلایی