• تاریخ: 2015-09-17
  • شناسه خبر: 8217
  • 602 بازدید

تأخیر پرابهام در راه‌اندازی مجدد ریل‌باس گرگان – اینچه‌برون

ارکین نیوز-سه هفته از حادثه خروج قطار اتوبوسی گرگان – اینچه برون از خط گذشته و هنوز این قطار محلی به ریل برنگشته و راه اندازی مجدد آن به روزهای آینده و شاید وقتی دیگر موکول شده است. حادثه خروج قطار محلی گرگان ̵ ...

ارکین نیوز-سه هفته از حادثه خروج قطار اتوبوسی گرگان – اینچه برون از خط گذشته و هنوز این قطار محلی به ریل برنگشته و راه اندازی مجدد آن به روزهای آینده و شاید وقتی دیگر موکول شده است.

حادثه خروج قطار محلی گرگان – اینچه برون، ۲۳ مرداد امسال در حالی اتفاق افتاد که هنوز یک هفته ای از افتتاح این خط در راستای تسهیل دسترسی شهروندان به مرز اینچه برون نگذشته بود.

در این حادثه ،سرقت حدود ۶۰۰ پیچ و مهره از خط آهن و شُل شدن ریل در طول ۱۲۵ متر عامل اصلی خروج قطار اتوبوسی گرگان – اینچه برون از مسیر بود، اقدامی که علاوه بر خسارت مالی، جان ۷۰ مسافر این قطار حومه ای تازه تاسیس را نیز به خطر انداخت.

پس از این حادثه وعده ترمیم خط در آینده نزدیک داده شد و اعلام شد که قطار در چند روز آینده به خط برگشته و کار انتقال مسافران را در مسیر گرگان – اینچه برون و برعکس انجام می دهد ، اما سه هفته گذشت و هنوز مسافران منتظر راه اندازی این خط هستند.

سرقت پیچ و مهره های این خط ریلی در حالی روی داد و قطار را با ۷۰ مسافر از ریل خارج کرد که همگی ما سالها قبل و در دوران ابتدایی داستان دهقانی فداکار را خوانده ایم که در سرمای سوزناک برای نجات مسافران قطار از پیراهن خویش مشعلی ساخت و خود به خطر افتاد تا چهره های خندان مسافران گریان نشود و به آنان آگاهی دهد که خطر در کمین بوده و باید هوشیار باشند.

اما در حادثه قطار محلی گرگان – اینچه برون خلاف این آموزه نمود یافت و در ساعاتی قبل از حادثه ۲۳ مرداد ۹۴ فرد یا افرادی ناشناس به هر دلیلی مبادرت به باز کردن یا سرقت تعداد ۶۰۰ پیچ و مهره از ریل گرگان – اینچه برون کردند، اقدامی که جان مسافران را به خطر جدی انداخت.

شاید این افراد داستان دهقان فداکار را نخوانده بودند، اما واکاوی این اقدام نادرست و خطر آفرین و جلوگیری از اینگونه اقدامات ضرورتی اجتناب ناپذیر است. پس از این حادثه باید تصور کرد حال دهقان فداکار را و مقایسه ای که بین این دو حادثه خواهد شد.

و اما در یاداوری حادثه ریل باس گرگان – اینچه برون باید گفت که این قطار ساعت ۱۴٫۴۰ دقیقه جمعه ۲۳ مرداد ۹۴ از ایستگاه اینچه برون با تعداد ۷۰ مسافر به مقصد گرگان حرکت می کند و مقارن ساعت ۱۵٫۳۰ دقیقه در کیلومتر ۵۰۶ اینچه برون – گرگان، نزدیکی روستای دوگونچی و ایستگاه یامپی شهرستان آق قلا از خط خارج می شود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (استان گلستان) در این زمینه گفت: خروج این قطار از خط درحالی حادث شد که چند ساعت قبل از حادثه و در مسیر بر عکس ( گرگان به اینچه برون) مسافران دیگری را منتقل کرده بود.

به گفته محمدرضا قربانی در این سانحه، شش چرخ ریل باس از خط خارج شد که خوشبختانه خسارت جدی ندید و بلافاصله برای تعمیرات از محل حادثه به نزدیکترین ایستگاه در بندر ترکمن منتقل شد.

وی در زمان حادثه گفته بود: تعمیرات جزیی ریل باس بیشتر از حیث افزایش ایمنی آن برای تردد مجدد خواهد بود و این قطار طی ۴ تا ۵ روز آینده کار جابه جایی مسافر را مجددا آغاز خواهد کرد. با اینکه ماموران راه آهن در همان روز حادثه کار مرمت ریل آسیب دیده را آغاز و ظرف یک روز به پایان رساندند، اما بازگشت مجدد ریل باس مسیر گرگان – اینچه برون، اکنون پنج برابر بیشتر از زمان وعده داده شده مسوولان راه آهن به طول انجامیده است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) امروز پنجشنبه در خصوص طولانی شدن بازگشت ریل باس گرگان – اینچه برون به خط، گفت: برخی قطعات مورد نیاز برای تعمیر این قطار حومه ای باید از تهران ارسال می شد و دیر به استان رسید و تعمیر قطار را با تاخیر مواجه کرد.

قربانی افزود: هم اکنون کار تعمیرات قطار پایان یافته و طی چند روز آینده مجددا فعالیت خود را در مسیر گرگان – اینچه برون و برعکس آغاز خواهد کرد.

با توجه به طولانی شدن زمان بازگشت این قطار محلی به خط امیدواریم راه اندازی مجدد آن نیازمند شاید وقتی دیگر نباشد. شهر مرزی اینچه برون در استان گلستان به سبب استقرار بازارچه و گمرک مرزی و ترانزیت ریلی کالا بین ایران و کشورهای آسیای میانه دارای اهمیت راهبردی است، این شهر در حوزه استحفاظی شهرستان گنبد قرار دارد.

راه آهن اینچه برون از غرب گرگان به ساری و در نهایت تهران متصل می شود و قرار است در آینده با خط دیگری از شرق گرگان از مسیر بجنورد به مشهد هم وصل شود.

راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان آذرماه سال گذشته با حضور روسای جمهور سه کشور و به منظور ترانزیت کالا بین کشورهای همسایه در ایستگاه راه آهن اینچه برون مورد بهره برداری قرار گرفت. استان مرزی گلستان افزون بر یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، این استان با کشور ترکمنستان ، دریای خزر و استانهای مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است./ایرنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست