• تاریخ: 2016-08-20
  • شناسه خبر: 20008
  • 532 بازدید

ایجاد ۳۵۰۰ فرصت شغلی با راه‎اندازی بندرخشک اینچه‌برون

ارکین نیوز-پروژه بندرخشک اینچه برون توسعه شهرستان‎های همجوار را در پی خواهد داشت و برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد از سویی این منطقه را به عنوان یک پایگاه مهم برای صادرات و واردات تبدیل خواهد کرد. امروزه ...

ارکین نیوز-پروژه بندرخشک اینچه برون توسعه شهرستان‎های همجوار را در پی خواهد داشت و برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد از سویی این منطقه را به عنوان یک پایگاه مهم برای صادرات و واردات تبدیل خواهد کرد.

امروزه استفاده از حمل و نقل ریلی در زمینه بار و مسافر در دنیا به دلیل مزیت‎های آن بسیار محبوب و رو به توسعه است کاهش هفت برابری مصرف سوخت، ۵۰ برابر ایمنی بیشتر، ۲۰ برابری آلودگی کمتر، سهم ناچیز در آلودگی صوتی، ظرفیت جابه‌جایی بالاتر، رفاه و راحتی بیشتر، استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و صرفه اقتصادی بالا موجب شده تا کشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه ریلی خود بیش از گذشته اقدام کنند.

از سویی دیگر انجام معاملات بین‌المللی بدون استفاده از تسهیلات حمل ونقل عملا امکان‌پذیر نیست در این میان یکی از هزینه‎های قابل تأمل و تأثیرگذار در قیمت کالای تجارتی، هزینه حمل و نقل بوده و هر تولیدکننده که قادر باشد این هزینه را به حداقل برساند توان رقابتی خود را در مقابل سایر تولیدکنندگان مشابه افزایش داده و در نتیجه کالاهای بیشتری را به سایر کشورها صادر می‎کند که نتیجه این امر توسعه کارخانجات، صنایع جدید و افزایش میزان عرضه و تقاضای کالاها خواهد شد و به دنبال آن افزایش تردد جاده‌ای، ریلی و هوایی شده و دپوی کالاها و مواد اولیه لزوم دسترسی به پس کرانه را تشدید خواهد کرد.

گلستان به دلیل همسایگی خود با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس و همچنین وجود مرزهای مشترک با این کشورها دارای موقعیت مناسبی از نظر دسترسی به بازارهای مختلف است در این میان توسعه بنادر خشک و در پی آن افزایش مقادیر کالاهای ترانزیتی تحت ساختار منسجم‌تر را توجیه می‌کند.

از آنجایی که رونق بازار اغلب کشورهای همسایه گلستان معطوف به صادرات مواد خام است و می‌تواند از کریدورهای استان انجام شود بنادر خشک می‌توانند نقش واسطه‌ای پررنگ در انجام این فرایند را به عهده داشته باشند. سنگ آهن، محصولات نفتی، آهن‌آلات، پنبه، غلات، کالاهای عمومی مهمترین اقلام قابل حمل بوده که بخش اعظمی از آن تامین کننده مواد اولیه مجتمع‌ها و واحدهای صنعتی است که در منطقه آزاد اینچه‌برون مستقر خواهند شد.

در همین رابطه مدیر کل راه آهن منطقه شمال شرق دو کشور مستقر در گرگان با اشاره به اجرایی شدن طرح بندر خشک اینچه‌برون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: ساخت این بندر در راستای سیاست‌های دولت و مصوبات سفر هیأت دولت به استان گلستان و افتتاح راه آهن ترانزیتی ایران – ترکمنستان و قزاقستان که با حضور رؤوسای جمهوری سه کشور انجام شد در این طرح پیش‌بینی شده است که ۳۵۰ هکتار زمین در منطقه اینچه‌برون واقع در مرز ایران و ترکمنستان برای ایجاد بندرخشک به این اداره کل اختصاص داده شود.

محمدرضا قربانی تصریح کرد: آب و هوای خشک اینچه‌برون امکان نگهداری کالاها بدون نگرانی را در آن مسیر فراهم می‎کند از طرفی زمین‎های گسترده و غیرقابل کشت اطراف ایستگاه می‎تواند ظرفیتی برای ساخت انبارها، سیلوها و احداث مراکز دپوی بار، با نرخ ارزان‌تری نسبت به زمین‌های بنادر و مراکز مشابه در اختیار قرار دهد و اینچه‌برون را به بزرگترین هاب انبارهای منطقه برای توزیع کالاهای بازرگانان و واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدها و مجتمع‌های صنعتی منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه‌برون تبدیل کند.

وی ادامه داد: در این راستا برابر تفاهمنامه انجام شده فیمابین پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حسن صادقلو استاندار گلستان یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی اینچه‌برون به راه‌آهن در دو مرحله واگذار می‎شود که در مرحله اول آن، ۴۲۶ هکتار برای بخش حاکمیتی و ۳۰۸ هکتار برای بخش سرمایه‌گذاری و در مرحله دوم ۵۱۶ هکتار برای احداث پایانه نفتی و کانتینر در نظر گرفته شده است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش حاکمیتی برای انجام امورات جاری نسبت به احداث خطوط ایستگاه و خطوط دپوی لوکوموتیو، بازدید واگن، تعویض بوژی، خطوط نرمال و عریض، خطوط شانتینگ یارد و … جمعا ۱۴۶ کیلومتر خط اقدام خواهد کرد.

وی بیان کرد: در بخش سرمایه‌گذاری با انجام زیرسازی و آماده کردن زیرساخت‌ها و احداث ۱۸۰ کیلومتر خط عریض و نرمال، بستر لازم را برای ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم و بخش خصوصی، انبارهای عمومی سیلو، پایانه نفتی و پایانه کانتینری را ایجاد خواهد کرد.

ذخیره و جابجایی ۳۶ میلیون تن بار از بندرخشک اینچه‌برون

مدیرکل راه آهن شمال شرق دو کشور به مزایای ایجاد بندر خشک اینچه‌برون اشاره کرد و گفت: بندر خشک به منطقه‎ای اطلاق می‎شود که حداقل به دو شبکه حمل و نقل جاده‎ای و ریلی دسترسی داشته باشد که با ایجاد بندر خشک شاهد بهبود نظام حمل و نقل در کشور با تکیه بر حمل زمینی کالا در فواصل طولانی توسط راه آهن و فواصل کوتاه توسط کامیون و تسهیل تغییر وسائط حمل و نقل و در نهایت کاهش قیمت تمام شده کالا، تسهیل عملیات گمرکی و استفاده از مرز به عنوان نقطه عبور، تسهیل تجارت آزاد به منظور ایجاد ارزش افزوده و تنظیم اقتصادی بازار خواهیم بود.

قربانی خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۱۴۱۴، میزان ۳۶ میلیون تن بار به صورت ترانزیت، واردات وصادرات از ایستگاه اینچه برون حمل می‎شود که برابر قرارداد منعقده با شرکت RZD روسیه با مبلغ ۱٫۲ میلیارد یورو با بازسازی و تغییرات انجام شده در زیرساخت‌های ریلی و برقی کردن خطوط، به میزان ۱۷٫۵ میلیون تن از مسیر اینچه‌برون گرمسار حمل و مابقی تقاضای بار برابر برنامه‌ریزی انجام شده از مسیر گرگان به شاهرود و گرگان به مشهد قابل حمل می‌باشد که با محقق شدن حمل و نقل ۳۶ میلیون تن بار، بندرخشک اینچه‌برون به یک مرکز مهم صادرات، واردات و ترانزیت تبدیل و بهره‌برداری از این طرح بزرگ ریلی علاوه بر فراهم کردن زمینه ترانزیت کالا و مسافر در حجم انبوه بین کشورهای همسایه، موجب ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح بین‌المللی خواهد شد.

وی ادامه داد: پروژه بندرخشک اینچه‌برون توسعه شهرستان‎های همجوار را در پی خواهد داشت و برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

اهداف بنادر خشک

به گفته قربانی کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل، افزایش کارایی حمل ونقل، بـهـبـود وضعیت زیرساخت‌های مرتبط با حمل و نقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افـزایـش سرمایه‌گذاری مستقیم کشورهای خارجی، تـسـریـع توسعه اقتصادی و یکپارچه‌سازی لجستیکی مناطق داخلی کشور، بهبود فرایند توسعه پایدار و کاهش آثار زیست محیطی از مهم‎ترین اهداف راه‌اندازی بنادر خشک محسوب می‎شود.

وی با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک اینچه‌برون گفت: دسترسی آسان به شبکه ریلی کشور، دسترسی آسان به شبکه راه‌های شریانی کشور، قرار داشتن در مسیرهای بارهای جاده‌ای و هوایی و ریلی، قرار داشتن در مسیرهای ارتباطی به بنادر دریایی کشور، نزدیکی به مراکز تولید انبوه کالا و نزدیکی به مراکز مصرف انبوه کالا، مناطق ویژه و آزاد اقتصادی کشور از مهمترین مزایای ایجاد بندر خشک اینچه‌برون است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، توسعه مبادلات تجاری از جمله مزایای راه‌اندازی بندرخشک ریلی در اینچه‌برون گلستان خواهد بود از سویی وجود مرزهای مشترک گلستان با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس موقعیت مناسبی را از لحاظ دسترسی به بازارهای مختلف ایجاد خواهد کرد در این میان سرانجام رسیدن پروژه بندر خشک اینچه‌‎برون این منطقه را به عنوان بک پایگاه صادرات و واردات تبدیل خواهد کرد که به طور قطع نقش مهمی در ایجاد فرصت‎های شغلی و رشد اقتصادی منطقه خواهد داشت.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست