• تاریخ: 2015-12-17
  • شناسه خبر: 11807
  • 2,018 بازدید

یدالله صحنه: ادارات و نهادها با خرید کتاب از مؤلفان حمایت کنند

ارکین نیوز – یدالله صحنه متولد سال ۱۳۴۹ ساکن شهرستان آق‌قلا و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی می باشد. یدالله صحنه از نویسندگان و شاعران شهرستان آق قلا است که به تدریس رشته زبان و ادبیات فارسی مش ...

ارکین نیوز – یدالله صحنه متولد سال ۱۳۴۹ ساکن شهرستان آق‌قلا و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی می باشد.
یدالله صحنه از نویسندگان و شاعران شهرستان آق قلا است که به تدریس رشته زبان و ادبیات فارسی مشغول می باشد.

آقای صحنه خودتان را معرفی کنید ؟
یدالله صحنه هستم متولد سال ۱۳۴۹ ساکن شهرستان آق‌قلا و دبیر زبان و ادبیات فارسی با ۲۶ سال سابقه تدریس در همین رشته
تاکنون چه کتاب‌هایی را به تألیف رسانده‌اید ؟
کتاب اول من بررسی مقایسه‌ای صور خیال در اشعار مختومقلی فراغی و حافظ شیرازی است که در سال ۱۳۹۲در ۱۹۵ صفحه در ۱۰۰۰تیراژ و در قطع وزیری به چاپ رسیده است. در اصل این کتاب پایان نامه کارشناسی ارشد من است که در سال ۱۳۹۰ از آن دفاع کرده‌ام.
در گذشته نویسندگان درباره‌ی افکار و اندیشه‌های مختومقلی کتاب و مقالاتی نوشته بودند ولی کسی درباره‌ی زیبایی شناسی شعر مختومقلی کار نکرده بود . بنابراین احساس کردم در این زمینه خلائی وجود دارد. با این کار قصد داشتم تا به سهم خودم خلاء کوچکی از ادبیات ترکمن پر کنم.

من در این کتاب افتراق و اشتراکات ادبی این دو شاعر بزرگ ایران زمین را بررسی کردم و نمونه کارهای آن‌ ها را در کتابم آوردم که خوانندگان بتوانند از کم و کیف کار آن‌ها در مسائل مختلف ادبی آگاه شوند.
هدف من از تألیف این کتاب معرفی تصاویر ادبی و نمایش قدرت مختومقلی فراغی در این زمینه بود .برای اثبات این نکته که مختومقلی در بیان مسائل هنری در ردیف شاعران ممتاز قرار دارد، لازم بود که او را با شاعری توانمندتر از خودش مقایسه کنم تا آشکار گردد که وی در بیان مسائل هنری و زیبایی شناسی شعر ترکمن تا چه اندازه تأثیر گذار بوده است.
کتاب دوم من در سال ۹۳ در ۱۶۵ صفحه و در ۱۰۰۰تیراژ با نام ‹قطره ای در بحر › به چاپ رسید .
موضوع این کتاب سفرنامه حج می‌باشد . در سال ۱۳۹۱ به سفر حج تمتع مشرف شدم و ماحصل سفر خود را به‌صورت یک سفر نامه در آوردم .در واقع یک کتاب آموزشی است که می‌توان از لابه‌لای داستان‌ها و خاطرات خواسته‌های خود را پیدا کرد . در این کتاب طنز و خاطره باهم آمیخته شده است. قالب آن داستان گونه است و خوانندگان را خسته نمی‌کند.
هدف از نوشتن این کتاب نیز آشنا کردن هرچه بیشتر خوانندگان با احکام و آداب و خصوصاً فلسفه مناسک حج است .
کتاب‌های دیگری با عناوین گلواژه ها ، مجموعه اشعار و لبخندستان آماده‌ی چاپ دارم که ان‌شاءالله در آینده ای نزدیک به چاپ خواهد رسید.
آیا شعر نیز می‌سرایید؟
در دوره‌ی دبیرستان کم و بیش با الهامات شعری آشنا شدم و در مرکز تربیت معلم به‌ صورت جدی پیگیر سرودن شعر شدم . پس از فارغ‌ التحصیلی مرحوم ناز محمد پقه بنده را به انجمن شعرای گرگان معرفی کردند.

چه مواردی برای سرودن شعر و شاعری نیاز می‌باشد؟
برای سرودن شعر ابتدا لازم نیست تلاش کنیم . وقتی که یک شخص استعداد شاعری داشته باشد به‌اجبار قلم و کاغذ به دست می‌گیرد و از این طریق تراوشات ذهنی خود را تخلیه می‌کند. تلاش بدون استعداد هیچ گونه تأثیری ندارد. پس داشتن استعداد زمینه ظهور شعر است.
مرحوم ناز محمد پقه می‌گفت : استعداد تا مرحله ای به شاعر کمک می کند، پس از طی این مرحله ،تلاش و کوشش لازم و ضروری است
در خصوص استعدادهای موجود در ترکمن صحرا چه نظری دارید ؟
اگر بخواهیم ترکمن صحرا را به سه قسمت تقسیم کنیم، باید بگوییم که بندر در حوزه‌ی نویسندگی ، آق‌قلا در سرودن شعر و گنبد در زمینه موسیقی استعدادهای فراوانی را در خود گنجانده است .
در رابطه با انجمن شعر و ادب شهرستان آق‌قلا چه نظری دارید؟
انجمن شعر و ادب در سال ۱۳۷۵ در شهرستان آق‌قلا فعالیت‌های خود را آغاز کرد . با پیگیری‌های مختلف تأییدیه تشکیل انجمن را گرفتیم ، در پنج سال اول فعالیت بسیار خوبی داشتیم. سپس وقفه‌ی در این فعالیت‌ها افتاد . در سال‌های بعد نیز فعالیت این انجمن با نوساناتی همراه بوده و به‌ناچار ادامه‌ی فعالیت‌های خود را نزدیک به یک سال در منزل شخصی انجام داده‌ایم . در آن دوران این انجمن به‌صورت رسمی ثبت نشده بود انجمن چند سالی است که ثبت شده ولی گویا برای ادامه فعالیت ، به ثبت مجدد نیاز دارد که از مسئول محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آق قلا انتظار میرود ، در حل مشکل ما را یاری نماید
من به مدت ۴ سال مسئول این انجمن بودم و در حال حاضر به ‌عنوان دبیر فعالیت می کنم

نظر شما در خصوص استعداد یابی در منطقه چه می‌باشد ؟
در سال‌های گذشته کلاس‌های آموزشی در این خصوص تشکیل شد که من نیز تدریس دو کلاس را بر عهده داشتم. اما متأسفانه باکم لطفی‌های آموزش و پرورش مواجه شدیم و کلاس‌ها به اتمام نرسید. ما دانش آموزان بااستعدادی در سطح شهرستان داریم که جهت کشف آنها نیاز به حمایت آموزش و پرورش و اداره ارشاد داریم

چه کسانی در مسیر حرکت شما در این رشته تأثیرگذار بوده‌اند ؟
ناز محمد پقه و آقای ابراهیم زاده تأثیرگذارترین افراد در زندگی من بوده‌اند
برای چاپ اشعارتان در کتاب چه تصمیمی دارید؟
قصد ندارم به این زودی شعرهایم را به چاپ برسانم چرا که آدم مشکل پسندی هستم . اعتقاد دارم، کسی که از اشعارش رضایت نداشته باشد جای پیشرفت نیز دارد . شعرها را می‌توان به دو گونه جوششی و کوششی تقسیم کرد . شعری که جوششی باشد لاجرم بردل می نشیند . من اشعاری را در دفترم ثبت میکنم که الهامی و جوششی باشد.

از مسئولین چه انتظاراتی دارید ؟
یک ادارات و نهادها با خرید کتاب از مؤلفان حمایت کنند.
وقتی کتاب هایم به چاپ رسید، شهرداری آق ‌قلا ۱۳۰ جلد ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز ۴۲۰ جلد و فرمانداری آق قلا ۱۰۰ جلد از دو کتابم خریداری نمودند و تا حدودی مشکلاتم را حل نمودند . این نوع حمایت برای هر مؤلف و ناشری بهترین کمک می‌باشد و انگیزه بیشتری برای انتشار و تألیف کتاب‌های بعدی برای وی ایجاد می‌کند. در پایان از دوستانی که با خرید تعدادی از کتاب هایم ،بنده را حمایت کردند از صمیم قلب تشکر میکنم/اسپی دژ

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست