• تاریخ: 2015-06-04
  • شناسه خبر: 4610
  • 3,762 بازدید

مصاحبه خواندنی با حاج محمد آخوند عابدی کر

ارکین نیوز – همه ی کسانی که استاد حاج آخوند عابدی کر را می شناسند می دانند که ایشان کمتر در باره ی خود سخن گفته اند .با این حال اغلب می دانند که ایشان یکی از روحانیان و ائمه جمعه و جماعات برجسته وسرشناس استان گلستا ...

13930127160445602544273
ارکین نیوز – همه ی کسانی که استاد حاج آخوند عابدی کر را می شناسند می دانند که ایشان کمتر در باره ی خود سخن گفته اند .با این حال اغلب می دانند که ایشان یکی از روحانیان و ائمه جمعه و جماعات برجسته وسرشناس استان گلستان و ترکمن صحرا است .. سخنرانی ها و پژوهش های وی در در زمینه های علوم دینی و قرآنی شهرت زیادی دارد. «تفسیر عابدی» از ایشان هم اکنون مورد استفاده اکثر ترکمن های ایران و سایر کشور های دنیا است .گفت وگویی کوتاه در محضر استاد داشته ایم که در پی می خوانید.

—————————————————————————

ضمن تشکر از جنابعالی ، لطفا اگر ممکنه در ابتدا بفرمایید در در چه سالی وکجا متولد شدید ؟:

بنده حاج محمد آخوندعابدی کر هستم . در سال ۱۳۰۵ در گمیشان به دنیا آمدم.

حاج آقا اگر ممکن است مختصری در باره دوران کودکی خودتان و استادانی که داشتید صحبت بفرمایید .

من مکتب قرآن را پیش ملا محمد حسین گمیشانی شروع کردمو سواد اولیهرا از ایشان آموختم وایشان در واقع اولین آموزگار من بود .در آن زمان که در گمیشان به مکتب می رفتم ، از نظر مالی ما بسیار ضعیف بودیم. من حتی یک جفت کفش نداشتمکه به مکتب بروم . آن زمان خدا بیامرز مادرم مرابه خاطر نداشتن کفش کول می گرفتوبه مکتب می برد .ایشان حق بزرگی بر گردن من دارند و من تمام پیشرفت و فعالیت های خودم را مدیونتلاش و فداکاری مادرم می دانم .

سپس علوم دینی را در گمیشان ادامه دادمودر محضراستاد«اتکه آخوند»ادامه دادم و سپس به محضر استاد « هجو آخوند» آمدمو از ایشان کسب فیض نمودم . بعد برای ادامه تحصیلو تکمیل اصول دینو فقه و ادبیات به پیش استاد « عبدالقادیرآخوند» رفتم .محل تحصیل روستای عرب جیق نزدیک گلی داغ بود.

استاد اگر ممکن است در باره شخصیت «عبدالقادیر آخوند» کمی توضیح بدهید

استاد عبدالقادیر آخونددر طول یک سال یازده ماه تمام به تدریس مشغول بود و فقط در سال یک ماه و آن هم درربیع الاول حوزه را تعطیل می کرد و بقیه سال به تدریس مشغول بود .ایشان حدود۱۵۰ شاگرد داشتو هیچ واجباتی از مردمدریافت نمی کرد .

استاد از چه زمانی به کار تدریس مشقول شدید؟

در سال ۱۳۲۵ فارغ التحصیل شدم ودر روستای صحنه سیزده سال به عنوان مدرس علوم دینی فعالیت کردم .در همان زمان در مدرسه سپسالار( مدرسه عالی مطهری)در رشته ی « منقولات»شرکت کردم و موفق به دریافت مدرک منقولات شدم .چون در آن زمان در روستای صحنه فقط تا کلاس چهارم ابتدایی بود برای ادامه تحصیل فرزندانم در سال ۱۳۳۸ به بندر شاه (بندرترکمن ) آمدم ودر این شهر مشغول فعالیت شدم .در سال ۱۳۳۹ به استخدام آموزش و پرورش در آمدم .

استاد از همکاران آن زمان در آموزش و پرورش می توانید چند نفر را نام ببرید ؟

آقاب کتوک – آقای نجاری – آقای علیمی و …

اولین بار در چه سالی به مکه مکرمه مشرّف شدید ؟

در سال ۱۳۵۷اولین بار به عنوان روحانی به مکه مکدمه مشرّف شدم و از آن به بعد تا امروز اگر فرصتی بود برای زیارت به مکه مشرّف می شوم .

مجموعه کتب تفسیر عابدی اکنون یکی از کتاب های مهم و مرجع است. کاری که جنابعالی انجام داده اید نه تنها در ایران بی سابقه و بی نظیر است بلکه کاری با این عظمت وجامعیت به زبان ترکمنی انجام نشده است .چه انگیزه ای باعث شد تفسیر عظیم عابدی را به نگارش در بیاورید؟ کار تفسیر قرآن چند سال طول کشید؟اصولاًچرا این تفسیر را به زبان ترکمنی نوشتید؟

من از سال ۱۳۳۸ دربرنامه ای که از رادیو گرگان پخش می شد تفسیر قرآن می کردم . در سال ۱۳۴۹ مردم ترکمنستان از من احکام را متقاضی شدند.به همین خاطر من تفسیر قرآن را از همان جا شروع کردم و به مدت ۳۱ سال طول کشید.(۱۳۴۹تا۱۳۸۰) تا به امروز هم ۷ بار تجدیدچاپ شده است .برای این که این تفسیر مورد استفاده مردم ترکمنستان و ترکمن های چین ،پاکستان ،افغانستان و ترکیه و مکه و مدینه قرار بگیرد آن را به زبان ترکمنی به نگارش در آوردم .این تفسیر به همه ی این کشورها فرستاده شده است . حتی عده ای از ترکمن های این مناطق خودشان آمدند و این تفسیر را با خود به کشورشان بردند .

با کدام یک از رهبران انقلاب تا کنون ملاقات داشتید ؟

با امامخمینیبنیانگذار جمهوری اسلامی (ره )وهمچنین بارهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ایملاقات داشتم و همچنین با اکثر مسئولان نظامو روحانیون برجستهملاقات های زیادی داشتم .

با تشکر از فرصتی که در اختیار ماقرار دادید.

مصاحبه کننده : یوسف فراخی – گل صحرا

  • سلیمه - 2015-06-07 در 12:54 ق.ظ

    باسلام احترام…با شناخت ویژه ای که از تفسیر قرآن وعلم وایمان وتقوی این بزرگ مرد عالم تاریخ ترکمن داریم ایشان را الگوی خود در مسائل دینی و اعتقادی وعامل ایجاد وحدت بین تمامی انسانها می دانیم و ما جوانان مخلص ودست بپوس اش هستیم وی فردی بی ادعا متدین وباوقار و بنام وشهرت جهانی در علم اخلاق ودین دارد امیدواریم سالم وسربلند باشند…..آمین

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست