• تاریخ: 2015-10-14
  • شناسه خبر: 9403
  • 2,549 بازدید

محرم و اهل سنت

ارکین نیوز – ماه محرم اولین ماه در تقویم های اسلامی میباشد.مسلمانان این ماه رو از جمله ماه های حرام بشمار میبرند. در این ماه رخدادهای زیادی رخ داده است.از جمله آنها میتوان به : واقعه تاسوعا و عاشورا، ازدواج حضرت عل ...

ارکین نیوز – ماه محرم اولین ماه در تقویم های اسلامی میباشد.مسلمانان این ماه رو از جمله ماه های حرام بشمار میبرند.
در این ماه رخدادهای زیادی رخ داده است.از جمله آنها میتوان به : واقعه تاسوعا و عاشورا، ازدواج حضرت علی با فاطمه ،ورود حضرت علی به اسلام ،باریدن سنگ توسط پرندگان(واقعه سوره فیل)، استجابت دعای زکریا، عبور حضرت موسی از دریا و غرق شدن فرعونیان ، عروج ادریس به آسمان .شهادت خلیفه دوم اهل سنت عمر فاروق.شهادت امام زین العابدین ومیلاد حضرت عیسی اشاره کرد.
مهمترین واقعه در این ماه که در بین مسلمانان بسیار مهم بوده ،واقعه تاسوعا و عاشورا در ۱۰ محرم هست.در این روز امام حسین(رض) با ۷۲ تن از یاران خود وارد دشت کربلا میشوند و با لشکریان سعد روبه رو میشوند.پس از جنگ سرانجام امام حسین به همراه تمام یارانشان به شهید میشوند.
مراسم عزاداری روز نهم و دهم محرم در بین اهل سنت :
این روز یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن میباشد. در این روز مردم اهل تسنن با ، خیرات و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین(رض) و یارنش نشان میدهند. از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری میکنند. به تلاوت قرآن میپردازند، و در مسجدها و خطبه ها حضور پیدا میکنند.
عاشورا از نگاه اهل سنت
نشست معاونت پژوهشی مدرسهء عالی امام خمینی، در تاریخ ۱۵/۱۱/۱۳۸۳
با عنوان “عاشورا از نگاه اهل سنت” را با حضور استادان و پژوهشگران در ایران برگزار شد،در این نشست حجت الا‌سلا‌م ناصری داوودی، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده‌ء سیره، سخن گفت.
وی حادثه‌ء عاشورا را از دیدگاه دانشمندان اهل سنت نیز بررسی نمود و اظهار داشت: ” اهل سنت با توجه به منابع شان با دو رویکرد عاطفی و تحلیلی، اجتهادی به عاشورا نگریسته‌اند؛ نقطه‌ء عطف رویکرد عاطفی توجه به نفس مظلومیت است. حادثهء عاشورا با توجه به مقام سیدالشهدا و یارانش و با توجه به این که فرزندان پیامبرند و بعد از نیم قرن چگونه در صحرای کربلا‌ شهید می‌شوند، با چه جرمی کشته می‌شوند؟ پیام آنها چیست؟ بر سر فرزندان و زنان آنها چه می آید؟ بر سر اجسادشان چه می آید؟ اینها بعد رثایی حادثه‌اند که مورد توجه اهل سنت قرار گرفته و به اتفاق عوامل حادثه را محکوم کرده‌اند
دکتر محمد رضا وصفی در خبرآنلاین :
عشق و علاقه به خاندان اهل بیت و سید الشهدا ، تنها به شیعیان تعلق ندارد. این مهر در بین بسیاری از اهل سنت جهان اسلام فرا گیر است و در کتب اهل سنت و ادبیات و فرهنگ عمومی مسلمانان سنی مذهب روایات آمده و گواه بر آن است .
اهل سنت نیز در این عشق و علاقه پیشتازند و اهل بیت و محرم در بین آنان جایگاه ویژه ای دارد.

دکتر طه حسین (متوفای ۱۹۷۳ م)، ادیب، نویسنده و ناقد معاصر اهل سنت، معتقد است:

«از آنجا که حسین از یک سو، مسئول حفظ دین و از سوی دیگر، آزاده و قهرمان است، هرگز در قبال بیعت خواهی یزید، سرتسلیم فرود نخواهد آورد . پس برای رسیدن به هدف خود، باید به هرکار مشروعی دست می زد . بنابراین، برای احتراز و دوری از امر بیعت، به کوفه روی آورد و شهادت را بر بیعت با یزید که به نوعی تایید ستم های او بود، ترجیح داد .»

منبع سایت هرویان

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست