• تاریخ: 2015-11-08
  • شناسه خبر: 10250
  • 2,015 بازدید

فروش یک کتابفروشی قدیمی / از فرهاد قاضی تا فرهاد قائمی

به نقل از روزنامه گلشن مهر: کتابفروشی قاضی یا قابوس در گنبد و ترکمن صحرا نامی آشناست. پس از بیش از نیم قرن فعالیت مستمر فرهنگی را فرهاد قائمی والیبالیست مشهور خریداری نمود. قدیمی ترین کتابفروشی گنبد نیمه آبانماه به مکان ...

به نقل از روزنامه گلشن مهر: کتابفروشی قاضی یا قابوس در گنبد و ترکمن صحرا نامی آشناست. پس از بیش از نیم قرن فعالیت مستمر فرهنگی را فرهاد قائمی والیبالیست مشهور خریداری نمود.

قدیمی ترین کتابفروشی گنبد نیمه آبانماه به مکان جدید ( روبروی درب جنوبی پارک قابوس ) منتقل شد. به همین مناسبت با فرهاد قاضی مسئول این کتابفروشی و فعال فرهنگی ترکمن گفتگو کردیم که حرفهای وی را در ذیل می خوانید:

کتابفروشی قابوس از قدیم تا حال یکی از پاتوق های همیشگی شاعران و نویسندگان و علاقمندان به فرهنگ وادبیات ترکمنی است. این کتابفروشی در ابتدا به همت پدرم حاج مراد دردی قاضی با نام مطبوعاتی قابوس در سال ۱۳۳۸ شمسی در مکان فعلی چهارراه شریعتی گنبد تاسیس شد که تا سال ۱۳۸۰ مدیریت آن را برعهده داشت و از آن به بعد مدیریت کتابفروشی با اینجانب می باشد.

بنده از سال ۱۳۵۰ یعنی دوران راهنمایی تا الان در این جا کار میکنم. این کتابفروشی به علت فروش قرار است نیمه آبان ماه به مکان جدید یعنی انتهای خیابان حافظ روبروی درب جنوبی پارک قابوس منتقل میشود. خریدار این مکان هم فرهاد قائمی والیبالیست مشهور است.

فرهاد قاضی اضافه کرد: این کتابفروشی از همان بدو تاسیس محل مراجعه و تردد اهالی فرهنگ و ادبیات ترکمن درآمد و به یک مرکز فرهنگی ادبی ترکمن صحرا تبدیل شد. شاعران و نویسندگان زنده یاد همچون قربان گلدی آهونبر، ارازمحمد ارازنیازی، گنبد دردی اعظمی راد، نورمحمد عاشورپور و . . مداوم به این کتابخانه رفت و آمد داشتند.

وی افزود: این کتابفروشی محل توزیع و فروش کتابهای ترکمنی در ایران است. از همه نقاط ایران و جهان می آیند قدیمی ترین کتابفروشی گنبد است. از کشورهای ترکمنستان ،افغانستان، ترکیه، سوئد و . . . می آیند. دکتر صدیق نوسنده مطرح آذربایجان نیز چند بارامد. حتی برخی از کارگردان ها و فیلمسازها و هنرمندان هم می آیند و البته دانشجویان زیاد می آیند. همه نویسندگان و شاعران که در مورد ترکمنها و یا به زبان ترکمنی می نویسند اولین بار آثا رخود را در این جا عرضه می کنند و می گویند که پرفروشترین است.

قاضی گفت: چندی پیش یکی از توریست های آلمانی به گنبد امد . وی قبل از انقلاب به آن کشور رفته بود وقتی به کتابفروشی آمد تعجب کرد و گفت: بیش از نیم قرن است که هنوز این کتابفروشی به کار ادامه می دهد.
گلشن مهر

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست