• تاریخ: 2015-08-18
  • شناسه خبر: 7216
  • 3,817 بازدید

فرهنگ ترکمن یا برهنگی ترکمن؟!!!

ارکین نیوز – مُد در دنیای امروز کم کم جای فرهنگ های غنی قوم های مختلف را می گیرد و نوع پوشش را به سمت لباس هایی که در شو های ماهواره ای تبلیغ می شوند سوق می دهد. حتما شما نیز در خیابان با تیپ های مختلف مد، که جوانا ...

ارکین نیوز – مُد در دنیای امروز کم کم جای فرهنگ های غنی قوم های مختلف را می گیرد و نوع پوشش را به سمت لباس هایی که در شو های ماهواره ای تبلیغ می شوند سوق می دهد.

حتما شما نیز در خیابان با تیپ های مختلف مد، که جوانان خود را به آن صورت آرایش می کنند، دیده اید. دختران و پسران زیادی که هر روز به سمت مد کشیده می شوند و از نظر آنها کسی که از این قافله عقب بماند دمده است. اما آیا این جوانان به این فکر کرده اند که به چه قیمت خود را فدای مد و فرهنگ بیگانه می کنند و تیپ لباس و مدل موهایشان را آنچنان که در برنامه های تبلیغاتی بیگانه می بینند، آرایش می کنند.

امروزه در هر شهری برویم با مُد روبرو هستیم، ولی اگر مد بخواهد فرهنگ غنی یک قوم را از بین ببرد، آیا مردم باز هم حاضر خواهند شد که خود را سوار قطار مد کنند؟

متاسفانه در ترکمن صحرا شاهد آن هستیم که مردم ترکمن، کم کم از پوشش سنتی خود فاصله می گیرند و به سمت مد سوق پیدا می کنند. برای دیدن این مسئله کافیست فقط یک روز در خیابان های یکی از شهرهای ترکمن صحرا قدم بزنیم، دختران و پسران ترکمنی را خواهیم دید که خود را شبیه مانکن های داخل شو های ماهواره آرایش می کنند و آرایش و لباس های کوتاه و چسبانی را می پوشند که با فرهنگ پوشش ترکمن بیگانه است.

پوشش ترکمن، پوششی است که علاوه بر تنوع رنگ و زیبایی لباس های آن، حجاب زن را به طور کامل رعایت می کند و این خود یک نوع امتیاز برای لباس ترکمن است، اما چرا با این اوصاف دختران ترکمن بیشتر گرایش به پوشیدن بلوز ، دامن ، مانتو ، شلوار و شال هایی دارند که علاوه بر نا زیبا و تنگ بودن، حجاب کافی را نیز ندارد و اینگونه نجابت، حجب و حیای دختران ترکمن که زبان زد خاص و عام است، زیر سوال می برند. آیا این فقط به خاطر متمدن (عامیانه= باکلاس) بودن است؟!!!

چرا جوانان ترکمن ما باید خود را با فرهنگ ترکمن بیگانه بدانند؟ چرا به جای پوشش زیبای ترکمن، لباسهایی بپوشند که برهنگی را تبلیغ می کنند؟
حبیب ترکمن

  • حاج طاهر - 2015-08-18 در 10:08 ب.ظ

    مطلب بسیار مهمی اشاره نموده اید لباس وپوشش معرف وارزشهای ان قوم است

  • خداوردی طعنه - 2015-08-19 در 11:07 ق.ظ

    امیدواریم که ما ترکمنها هیچ وقت سنت وگرایش خودمان را فراموش نکنیم برای اینکه لباسی که زنان ودختران ما میپوشند واقعا هم قشنگه وهم زیباست وهم چشم نواز وازطرفی حجاب کامل یک بانوی محجبه مسلمان را دارا است . شما نگاه کنید چقدر زیباست که یک لباس زن ودختر ترکمن که سرتاسر را میپوشاند وچارفد زیبای رنگی که همه مردم عاشق ان هستنند بخاطر زیبایی وجالب بودنش هستنند وقتی لباس وچارقد مکمل یکیگر میشوند چه زیبا وچه جالب میشود ((مگر نگفته بود یک گردشگر که عروس وبانوی ترکمن مثل یک جواهر وگوهر است ))جواهر وگوهر به خاطر پوشش خوبش که مثل ((گوهر داخل مرجان)) میماند پس چه زیباست که ما پسران هم لباسی ساده وزیبا ودختران همان اصالت خودشان را که شهره عام وخاص است حفظ کنند تا همیشه وهمیشه پایدار واستوار بمانیم در داشتن وحفظ اصالت وسنن قدیمی خودمان//

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست