• تاریخ: 2015-07-14
  • شناسه خبر: 6046
  • 3,197 بازدید

فرش فروش آق قلایی: فرش ترکمن رو به فراموشی می رود

ارکین نیوز-رش ترکمن نماد صنایع دستی این اقوام در سالیان گذشته و وقت حال می باشد.اما به گفته ی حاج غفور کاظمی از فرش فروشان ترکمن شهرستان آق قلا،فرش ترکمن در معرض فراموشی قرار دارد. گفتمان حاج غفور کاظمی به خبرنگار پرتال ...

فرش-ترکمن-191x300
ارکین نیوز-رش ترکمن نماد صنایع دستی این اقوام در سالیان گذشته و وقت حال می باشد.اما به گفته ی حاج غفور کاظمی از فرش فروشان ترکمن شهرستان آق قلا،فرش ترکمن در معرض فراموشی قرار دارد.

گفتمان حاج غفور کاظمی به خبرنگار پرتال حابار:

من حاج غفور کاظمی ساکن شهرستان آق قلا هستم و یک باب مغازه فرش فروشی دارم که سی سال در این حرفه فعالیت می کنم.این روزا نسبت به گذشته جنس های ما(فرش ترکمن)نسبت به گذشته از نظر رنگ و نخ کیفیتش پایین آمده است و بازار جهانی راکد شده و فرش های ماشینی جایگزین دست بافت شده است و این امر خود باعث شده بافندگان فرش ترکمن بیکار بشوند و برای ما هم نمی صرفد چون کیفیت پایین آمده و ما شاهد تبلیغات فرش ماشینی در رسانه ها هستیم.

در سال های گذشته زن های بافنده ترکمن درآمد خانواده را تامین می کردند ولی این روزها آنها هم بیکار شده اند.همینطور که گفتیم مشکل فرش ترکمن در وقت حال کم بودن مرغوبیت آن است و با استفاده از رنگ و نخ مرغوب این مشکل را حل کرد.دولت هم این جنس ها را به عنوان شرکت تعاونی از ما خریداری کنه و با کشورهای خاورمیانه و اروپایی تجارت کند و کمکی شود بر فروشندگان و بافندگان فرش ترکمن.

  • خداوردی طعنه - 2015-07-14 در 10:22 ق.ظ

    فرش ترکمن یکی از بهترین صنایع دستی جهان محسوب میشه آنهم با آن همه نقش ونگار زیبایی که در فرش دارد.باعث تاسف است که این هنر زیبا که شهره عام وخاص هماست به این روز بیفتد.یادمان می اید که دختران ترکمن هنگام عروسی حداقل یک تخته فرش وگاه دوتخته فرش دست باف که اکثرا دست رنج خود بود را به خانه بخت میبردند.زمان نه چندان دور خانه هارا با فرش دست باف که انواع اقسام نقش ونگار بر خود میدید مزین میکردند. زمان نه چندان دور دختران ومادران با بافیدن فرش وقالی زیبای ترکمنی به اقتصاد خانواده کمک میکردند .امیدواریم اداره کل گردشگری وصنایع دستی استان با ورود به این قضیه کمکی به فرش فروشان دست باف/وبه فرش وقالی دستی وزیبای ترکمنی داشته باشه//از فرماندار محترم وزحمتکش شهرمان هم میخواهیم با مسئولان استانی رایزنی های در باره مشکلات عزیزان فرش فروش داشته باشند//

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست