• تاریخ: 2015-06-07
  • شناسه خبر: 4676
  • 1,403 بازدید

رادمهر:تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات بومی در دانشگاهها از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است

ارکین نیوز-عبدالغفار رادمهر، دبیر کمیته اقوام و مذاهب استان گلستان اطلاعیه ایی منتشر نموده است که برای اجماع در خصوص رسم الخط واحد زبان ترکمنی ، تهیه و طراحی کتاب تدریس زبان ترکمنی برای آموزش دو واحد درسی در چارچوب مصوبه ...

Radmehr (1)
ارکین نیوز-عبدالغفار رادمهر، دبیر کمیته اقوام و مذاهب استان گلستان اطلاعیه ایی منتشر نموده است که برای اجماع در خصوص رسم الخط واحد زبان ترکمنی ، تهیه و طراحی کتاب تدریس زبان ترکمنی برای آموزش دو واحد درسی در چارچوب مصوبه اعلام شده در دانشگاه و همچنین برای ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکمن از تمامی فعالین فرهنگی و اجتماعی ترکمن صحرا دعوت بعمل آورده است که متن اطلاعیه بشرح ذیل می باشد:

تقاضای دبیر کمیته اقوام از فعالین فرهنگی و اجتماعی ترکمن صحرا :
۱- برای ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکمن
۲- اجماع در خصوص الفبای نوشتاری) رسم الخط ) واحد در زبان ترکمنی
۳- تهیه و طراحی کتاب آموزش زبان ترکمنی برای تدریس دو واحد درسی در دانشگاه

_ معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابلاغ مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبانها و گویشهای بومی در دانشگاهها خبرداد و گفت: دستگاههای ذیربط باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی انجام دهند.
بابک نگاهداری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی این دروس انجام دهند.

وی اضافه کرد: این مصوبه برای زبانهای آذری، بلوچی، کردی و ترکمن به تصویب رسیده و اجرای آن توسط دانشگاههای مرکزی و بزرگ استان مربوطه خواهد بود.

معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأیید اینکه برنامه درسی طراحی شده مناسب با زبان بومی و محلی است و در این عرصه می گنجد به عهده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است. وی افزود: پس از تأیید فرهنگستان، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برنامه درسی طراحی شده را بررسی و تأیید کند.

به گزارش مهر، ماده واحده تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبانها و گویشهای بومی در دانشگاهها یکی از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بر اساس آن و به منظور انسجام و صیانت از وحدت ملی و عناصر ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تقویت بنیانهای این فرهنگ و تمدن به وزارتخانه‌ های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده می ‌شود دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبانها و گویشهای بومی ایران زمین شامل آذری، کردی، بلوچی و ترکمن در دانشگاههای مراکز استانهای مربوط به صورت اختیاری پیش بینی و ارائه شود.
(مطلب بر گرفته شده از پرتال اطلاع رسانی وکالت آنلاین _ ۱۳۸۸)

بنابر این، این حقیر بدینوسیله از تمامی گروه ها و فعالین فرهنگی و اجتماعی ترکمن ها؛ شاعران، نویسندگان و مترجمین و … دیگر صاحبنظران عزیز که با زبان ، فرهنگ و ادبیات ترکمنی آشنائی و اشرافیت دارند، برای اجماع در خصوص رسم الخط واحد زبان ترکمنی ، تهیه و طراحی کتاب تدریس زبان ترکمنی برای آموزش دو واحد درسی در چارچوب مصوبه اعلام شده در دانشگاه و همچنین برای ایجاد فرهنگستان زبان و ادبیات ترکمن دعوت بعمل می آورد تا زمینه ساز یک کار فرهنگی ماندگار برای جامعه ترکمن باشند، چون خرمن کشته ی امروز ما را ، کودکان فردا در حضور تاریخ خواهند جست. لازم به توضیح است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ، زبان کردی به صورت دو واحد درس اختیاری تدریس می گردد. دوستان عزیز و علاقه مند می توانند با کمیته اقوام تماس برقرار نمایند، تا در فرصت مناسب نشستی با تمام بزرگواران برگزار گردد.

عبدالغفار رادمهر – دبیر کمیته اقوام و مذاهب استان گلستان

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست