• تاریخ: 2015-11-27
  • شناسه خبر: 11077
  • 827 بازدید

دیروز مختومقلی ، امروز استاد یارمحمد آخوندنظری

ارکین نیوز – همواره در طول تاریخ در هر نقطه از کره ی خاکی ، بین هر ملت و قومی شخصیتی بزرگ برای هدایت مردمانش وجود داشته ، حال به عنوان حاکم یا رهبر و پیشوا یا شاعر وعارف یا دانشمند و… تا حق و باطل ، خوب و بد ...

ارکین نیوز – همواره در طول تاریخ در هر نقطه از کره ی خاکی ، بین هر ملت و قومی شخصیتی بزرگ برای هدایت مردمانش وجود داشته ، حال به عنوان حاکم یا رهبر و پیشوا یا شاعر وعارف یا دانشمند و…
تا حق و باطل ، خوب و بد ، نیک و زشت را در جامعه مشخص و مردمانش را آگاه سازد. (بسان والدین در یک خانواده.)

■ محبوبیت استاد نظری در منطقه

مردم منطقه ی تورکمنصحرا ، مردمانی ساده وبا ایمان و پایبند به اعتقادات و احکام دینی می باشند،واین به برکت وجود شخصیت هایی محبوب و دوست داشتنی همچون حضرت یار محمد آخوند نظری می باشد.

■ دیروز حضرت مختومقلی ، امروز حضرت یارمحمد آخوندنظری

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم وبه گذشته برگردیم ، حدودا سیصد سال قبل شخصیتی را خواهیم یافت که تا به امروز بزرگی و محبوبیت ایشان زبانزد خاص و عام بوده وهست.و با گذشت زمان محبوبیتش جهانی هم شده ، حضرت مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که در بین مردم ترکمن به مختومقلی آتا وکاکا(آتا :پدر، کاکا :پدربزرگ -بین برخی طوایف ترکمن: پدر) معروف است .
بی شک جزو اشخاص محبوب تاریخ تورکمن است.

■ امروزه در جای جای منطقه تورکمنصحرا
نزد هر خردسال ،جوان و پیری در این منطقه نام استاد نظری بزرگوار را مطرح کنیم ، بی شک سخنانی جز نیک بر لبان نخواهد ننشست.

البته استاد را ( یارجان دده ) خطاب می کنند.
دده: در ترکمنی یعنی بابا.
آری ،محبوبیت استاد نظری به حدی ست که مردمانش با لفظ “یارجان دده” (پدر) از ایشان نام می برند.

استاد نظری علاوه بر یک شخصیت عالم و روحانی ، برای مردمش پدری مهربان و دلسوز است . و از همه مهم تر شجاعت ایشان ،روحش شاد.
گروه تلگرامی اولکه کوموش دپه

  • قربانقلی - 2015-11-28 در 1:49 ب.ظ

    با سلام در این که یارجان آخوند روحانی بزرگ ممتاز و معروفی است و طلاب زیادی را تربیت نمودند و خدمات ارزشمندی به دین اسلام داشتند هیچ شکی نیست. ایشان را در ترکمن صحرا می شناسند . ولی مختومقلی عارف برجسته و شخصیتی جهانی دارند. برای بزرگ کردن اشخا ص لازم نیست. اغراق شود آدمها را آثار و دیدگاههای فکری و اندیشه هایشان بزرگ می کنند. اگه خود یارجان آخوند زنده بودند هرگز برنمی تابیدند که مورد تعریف و تمجید بندگان خدا قرار بگیرند چون این اشخاص نزد خداوند متعال ارزش و مقام دارند چه لزومی دارد ما راجع به بزرگی و کوچکی افراد نظر دهیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست