• تاریخ: 2015-12-21
  • شناسه خبر: 12091
  • 2,142 بازدید

خوراکی های مخصوص ترکمن ها در شب یلدا

ارکین نیوز – شب یلدا یا به قول قدیمی ترها، شب چله، آخرین روز آذر و شب اول زمستان و طولانی ترین شب سال است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزایش می ی ...

ارکین نیوز – شب یلدا یا به قول قدیمی ترها، شب چله، آخرین روز آذر و شب اول زمستان و طولانی ترین شب سال است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزایش می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش خورشید می خواندند و برای آن جشنی بزرگ برپا می کردند.
اگر چه امروزه یلدا و آیین های این شب در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است، اما هم چنان در مناطق مختلف کشور مورد توجه است و این شب هنوز هم با گردهم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر سپری می شود. خراسان شمالی از جمله مناطقی است که این آیین را با وجود تنوع و تکثر قومیت ها در طول سال ها به شکل ویژه گرامی داشته است.

خوراکی های مخصوص ترکمن ها در شب یلدا
«رهنما» بیان می کند: قومیت های مختلف در شب یلدا از آداب و رسوم گذشته خود صحبت و با حضور در میان بزرگان به نوعی تجدید دیدار می کردند.وی اظهار می دارد: در گذشته مردم سعی می کردند آن چه را از زمین خود برداشت می کردند در این شب استفاده کنند و تمام طول پاییز برای جمع آوری تنقلات و خوراکی های ویژه این شب و پخت شیرینی و نان های خانگی اقدام و هم چنین چند روز مانده به شب یلدا آن ها را نمک و یا در روغن تفت می دادند.«رهنما» اضافه می کند: در این میان ترکمن ها انواع و اقسام خربزه و دانه آن را برای این شب تهیه می کردند که یکی از آن ها «واخ آرمان» نام دارد و در کنار آن از کدوی «تکل قوز» که در دورترین روستای استان به همین نام و در نقطه صفر مرزی برداشت می شد، بهره می بردند. وی ادامه می دهد: این کدو نزد ترکمنان معروف ترین نوع کدو در استان های خراسان شمالی و گلستان است. وی به رسم چلگی بردن برای تازه عروس ها که همانند دیگر قومیت های استان بین ترکمن ها نیز مرسوم است، اشاره می کند و اضافه می کند: یکی از سنت های باستانی ایران و ایرانی ها برگزاری جشن و سرور در هر فصلی بود که جشن یلدا به عنوان بلندترین شب سال هم یکی از آن جشن هاست.
ترکمن استیودنت

  • 000 - 2015-12-22 در 8:45 ق.ظ

    شب یلدا و به قول ترکمن ها شب چله … قدیمی تر ها نیست، ما هنوز هم شب چله را برای این شب استفاده می کنیم

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست