• تاریخ: 2015-06-23
  • شناسه خبر: 5271
  • 728 بازدید

حکایت ما و آن بزرگمرد مختومقلی

ارکین نیوزاحسان مکتبی:-۱- در دنیای کوچک شده ی امروز، همه ی پدید ه ها تحت تاثیر جهانی شدن قرار دارند .کشورها می کوشند تمامی توان خود را در حوزه های مختلف به دیگران انتقال دهند تا از رهگذر این انتقال فرهنگ و فناوری خود را ...

thumb271-c753f26fa804d7d366dde050ca4c6f15
ارکین نیوزاحسان مکتبی:-۱- در دنیای کوچک شده ی امروز، همه ی پدید ه ها تحت تاثیر جهانی شدن قرار دارند .کشورها می کوشند تمامی توان خود را در حوزه های مختلف به دیگران انتقال دهند تا از رهگذر این انتقال فرهنگ و فناوری خود را به دنیا اثبات نموده، در کنار آن خود را کشوری توانمند در اقتصاد، با هویت در فرهنگ، متکثر و مردم سالار در سیاست معرفی نمایند، به این خاطر رقابتی جدی و در پس پرده در جریان است تا کشورهاخود را به هم تحمیل نمایند در این رهگذر البته برخی از کشورها توان و تراز رقابت را ندارند و برخی که دارند مدیریت لازم را ندارند، اما به هر روی این اتفاقی است که خواسته یا ناخواسته ی ما در جریان است.

۲ – مختوم قلی یکی از شخصیتهای طراز اول قوم ترکمن و ایران است شخصیتی که فرصتی را در اختیارما قرار داده است تا ازرهگذر این وقت کم نظیر فرهنگ، اخلاق و عرفان او را به دنیا معرفی نماییم. او امروز هم از پس سالیان دراز می تواند نماینده ی ما در صلح، مدارا، رواداری و ادب باشد تا هم به ما بعنوان ایرانیان معاصر و هم به دیگر ملت ها و فرهنگ ها نشان دهیم که ادب و اخلاق در ماهیت فرهنگ چل تکه ی ما نهادینه بوده است، بزرگداشت مختومقلی می تواند به ما و دیگران بیاموزد که اقوام ایرانی در سایه عطوفت و مهربانی با هم زیست می کنند.، مختومقلی به ما می آموزد که بزرگی به نژاد ، قوم و خاندان نیست می توانی در روستایی دورافتاده از پس کوهها و تپه ها چنان پرچمی از ادب،اخلاق و عرفان را برافرازی که از پس سالها نامت را بر سراچه ی دیوان بزرگان حک کنند و می توانی همه ی بضاعت خود را در ثمنی بخس به تاراج بگذاری ،مختومقلی برای ایرانیان امروز- از هر قوم و قبیله- می تواند دایره المعارفی از کرامت باشد -که هست- اما سوال آن است که ایا ما از او بهره برده ایم، آیا امروز جوانان گلستان با او بیشتر آشنایند یا با فلان هنرمند … با او بیشتر احساس ارامش می کنند یا با بسیاری از …. با کدام ؟ بدون شک نمی توانیم مدعی باشیم که جوانان و شهروندان امروزما با مختومقلی و سعدی و حافظ زندگی می کنند که البته نمی کنند چه ،که متاسفانه برخی حتی کلامی از آنها نشنیده اند، اما ایا جای این بزرگان را بزرگانی دیگر گرفته اند ؟ حیف که این چنین نیست، آیا شهروندان امروزگلستان میدانند مختو مقلی کیست ؟ آیا مختومقلی نمی تواند نماد وحدت و احترام اقوام ایرانی باشد ، آیا نمی توانستیم درزادروزش در پهنه ی گلستان جشن بگیریم و در سال مرگش بزرگداشتی به وسعت تمام گلستان برگزار نماییم و روزی را بنام او در گلستان بنامیم، آیا نمی توانستیم بخشی از کتاب تاریخ دانش آموزان گلستانی را به او و امثال او اختصاص دهیم تا ایرانیان بیشتر پی به غنای اقوام ایرانی ببرند ،آیا ودهها آیای دیگر که بدون شک نشانگر دستان تهی ما در پاسخ به این سوالات است.

۳- به گمان من مختومقلی و بزرگانی چون او به ما هشدار می دهند، ملتی که قدر صد ها سال فرهنگ و سنتهای ارزشمند خود را نداند ملتی مستضعف است، آنها به ما یاد آوری می کنند که اموزه های ما و امثال ما سنگ بناهای استواری است که می تواند بر اساس آن جامعه ای عاقل، بالغ، متکثر و مودب بنا کرد، با مهر و مدار زندگی کرد و از بودن در کنار یکدیگر لذت برد، باری آنها این حرفها را به ما فریاد می زنند اما زندگی امروز ما نشان می دهد که چقدر به این سخنان گوش سپرده ایم و تا چه اندازه خواسته ایم که بدور از تعصب سخنان حق را بشنویم و آنها را بکار بندیم . باشد که از عبرت گیرندگان باشیم.
گلستان صحرا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست