• تاریخ: 2015-06-28
  • شناسه خبر: 5472
  • 3,286 بازدید

نمادهای بازی های بومی و محلی در پارک ها؛تلنگری به والدین

ارکین نیوز – به منظور نمایش و یادآوری بازی های محلی کودکان آذربایجانی، مجسمه کودکان مشغول بازی ایاق جیزیغی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تبریز در پارک پلیس شهرک پرواز نصب گردید. این مجسمه ها شامل ۴ مجسمه کودکان دختر ...

IMG_2234
ارکین نیوز – به منظور نمایش و یادآوری بازی های محلی کودکان آذربایجانی، مجسمه کودکان مشغول بازی ایاق جیزیغی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تبریز در پارک پلیس شهرک پرواز نصب گردید.
این مجسمه ها شامل ۴ مجسمه کودکان دختر و پسرمیباشد که یکی از آنها لیلی کنان مشغول بازیست و سه کودک دیگر مشغول تماشای حرکتهای اوست تا در صورت اشتباه او را بازنده بدانند .
بنابراین گزارش این تندیسها نشانگر یکی از بازیهای بومی و کودکانه آذربایجانی است که به بازی(ایاق جیزیغی)معروف است که با دقت و ظرافت خاصی بنمایش گذاشته شده است و هر بیننده بزرگسالی را به یاد خاطرات شیرین دوران کودکی می اندازد.
اما این نمادها امروزه شاید بیشتر به چشم کودکان شهرمان نیاید ، کودکانی که بازی های کودکانه سنتی خودمان را فراموش کردند و با عدم درک صحیح ما والدین ؛ با خرید تبلت و لب و تاب و موبایل از همان دوران کودکی از لذت بازی های بومی محروم شدند.
شاید نصب این نماد بازی های کودکانه در پارک ها ؛ قبل از آنکه بچه ها را به یاد بازی های بومی و محلی خودمان بیندازد تلنگری باشد به والدین ، که به یاد داشته باشند با دست خودمان بچه های خودمان را از فرهنگ بومی و سنتی مان دور کرده ایم .
و صد البته جای این نمادها نیز در شهرمان خالی است که امیدواریم شهردار ساعی و پرتلاشمان نیم نگاهی نیز به تجربه موفق شهردارهای سایر شهرها در این زمینه داشته باشند تا دست به دست هم در راستای تقویت فرهنگمان بکشیم.

  • ناصر توسلی - 2015-06-28 در 7:56 ق.ظ

    گویا در شهرداری آق قلا کسی نیست که اندک آشنایی با فرهنگ مادی و معنوی تورکمن ها داشته باشد. مثلا بنای ۴ طاق در میدان جدید که هیچ ربطی به فرهنگ مادی منطقه ندارد. ولی باز کار شهرداری خوب است که سعی می کند حداقل کم و کاستی های شهر را جبران کند .پس بهتر است زیاد ایراد نگیریم تنوع هم گاهی لازم است. اسب و شتر و گاو و گوسفند را که همیشه به صورت زنده در اطراف پارک کل آباد می بینیم.

  • رضا طعنه - 2015-06-28 در 8:38 ق.ظ

    ه حضور مجسمه های زرافه در پارک های آق قلا نشانه چیست؟ آیا بهتر نیست به جای زرافه مجسمه اسب یا شتر را بگذاریم. چون زرافه که مال قاره آفریقاست؟

  • کمال - 2015-06-28 در 9:02 ق.ظ

    نصب بنای چهار طاق در زمان شهردار قبلی و به عنوان شهدای گمنام نصب شد و با توجه به اینکه اسم میدان نیز میدان شهدای گمنام است نصب نماد چهار طاق حالت مذهبی به میدان داده که به نظر میاد ان نماد درست باشه

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست