• تاریخ: 2015-05-14
  • شناسه خبر: 4014
  • 1,925 بازدید

آیا حرمت مختومقلی را حفظ کرده ایم

ارکین نیوز – دهه ی آخر اردیبهشت هر سال، دهه ی مختومقلی در ترکمن صحراست. در این روزها مراسم ها و همایش ها و جشن های مختومقلی در شهرها و روستاهای ترکمن صحرا برگزار می گردد. ولی آنچه که امروز نظرهات را به خود جلب کرده ...

56018449282164728021
ارکین نیوز – دهه ی آخر اردیبهشت هر سال، دهه ی مختومقلی در ترکمن صحراست. در این روزها مراسم ها و همایش ها و جشن های مختومقلی در شهرها و روستاهای ترکمن صحرا برگزار می گردد.
ولی آنچه که امروز نظرهات را به خود جلب کرده درباره ی نحوه ی برگزاری مراسم در آق توقای است .
در افکار عمومی در مورد این مسئله حساسیت زیادی ایجاد شده است و خیلی مخالف برگزاری مراسم مختومقلی بر سر مزار شاعر هستند ؛ خیلی ها جدا از تعصب ها معتقد اند حرمت شاعر و پدرش دولت محمد آزادی در اینگونه مراسم ها حفظ نمی شود.
محمد مختومی در وبلاگ منینگ صحرام مطلب جالبی در این خصوص ذکر کرده که قابل تامل است :
همه ساله از روزنامه ها , اخبار و از دوستان مطالبی می خواندم و می شنیدم. همه ساله در اردیبهشت ماه در شهرستان مراوه تپه در روستای آق توقای در جوار آرامگاه حضرت مختومقلی ایشان پدر شعر ترکمن سالگرد و گرامیداشتی به پاس زحمات آن شاعر نامی به همت و تلاش زحمت کشان عرصه ی فرهنگ و تاریخ ترکمن با تدارکات و رایزنی های بسیاری برگزار می شود. که با استقبال بی نظیر مردمی روبروست. بطوریکه پیر و جوان زن و مرد بومی و غیر بومی از دور و نزدیک از داخل و خارج مشتاقان بسیاری در این گرامیداشت دو روزه حضور می یابند مراسمی با شکوه که با برنامه های متنوعی همچون مسابقه ی والیبال , کشتی ترکمنی , موسیقی و شب شعر و … آنطوریکه من شنیدم فضا باید فضای روح بخشی باشد.
می گویند جوانان مشتاق دسته دسته بر آرامگاه پدر شعر ترکمن مختومقلی ایشان (خدابیامرزد) در حال فاتحه خوانی هستند. واقعا فضا فضای عرفانی و افتخارباید باشه که اینچنین یک ملت برای بزرگداشت یک از خود گذشته ای که برای ملتش از همه لذت های دنیوی گذشت. گرد آمده اند.ای کاش می بودم و می دیدم و کاش همیشه همین گونه باشد و جوانان ترکمن قدر میراث های بر جای مانده از بزرگانشان را بدانند و درمراسم ها و همایش های کنار این فضای صمیمی و عرفانی و دوست داشتنی که بر پیکره ی مراسم حاکم است. همانطور حفظ شود و صمیمیت ها و احترام ها و اون دوستی ها از بین نرود.
ولی متاسفانه حرف هایی را شنیدم که متاثر شدم بغض غریبی بهم دست داد, نتوانستم خودمو نگه دارم… حیف نیست در این چنین جایی در کنار مرقد بزگوارانی چون مختومقلی فراغی که داشته هایمان را زیر سوال ببریم و باعث سرمستی و دلخوشی دشمنان این ملت (قوم ترکمن) بشیم.

واقعا باعث شرمندگی است !چطوری می خواهیم سربلند کنیم !و بگوییم مختومقلی اینچنین گفت !و آنچنان کرد. مگر ما معتقد به روز قیامت , خدا و قرآن و رسول خدا(ص) نیستیم , اگر هستیم نباید گناهی به این بزرگی را به این آسانی انجام بدهیم(منظورم: شراب خواری_چشم چرانی_به دنبال ناموس

مردم بودن _ و غیره…) وقتی دم از ترکمن بودنمان, اصلا یک انسان می زنیم.و سینه جلو داده می گوییم,من ترکمنم, اگرترکمنی, پس (ایلیم گونم بولماسا آییم گونم دوغماسین)(عمرم تمام شود اگر اصالتم را از دست بدهم) فکر اصالتت هستی پس کمی به خودت بیا و خودت باش نه شیطان درونت که ترا به نیستی هدایت میکند.

و باز به تو می گویم (دپما قافینی _____ دفرلر قافینگی)(هر عملی انجام دهی عین عمل در آینده بخودت باز می گردد) اگر اعتقاداتت بهت اجازه می ده , اگر اعتقادی برات مانده , عمل نیک پشیمانی ندارد نیکی کن تا نیکی بتو بازگردد.من خوشحال بودم که چند سالیست که در آرامگاه مختومقلی ایشان
مراسماتی برپا می شود واز پدر شعر ترکمن همانطور که لیاقتش را دارد ,قدردانی می کنند.

دوستان خوبم , پدران , مادران , برادران و خواهران عزیز!

مختومقلی ایشان لیاقتش بالاتر از این حرفهاست . وقتی می گوییم و حتی می گویند.مختومقلی بلافاصله در ذهن ها ترکمن و بالعکس نام ترکمن. مختومقلی را به یاد همه می اندازدحرفم اینه. برادران و خواهران هر چیزی قیمتی داره , ولی روی مختومقلی قیمت نمی شه گذاشت ولی حرمت چرا , باندازه ی لیاقتش همه می دانید مختومقلی کیست وحرمتش چقدره…پس اگه می دانیم حرمتش را حفظ کنیم .به خود ما احترام بگذاریم.بزرگی را به بزرگیش حفظ کنیم.

  • خداوردی طعنه - 2015-05-15 در 11:35 ق.ظ

    ما در هر کجا ودرهرزمان ممکنه بای حرمت {اشعار.گفته های نصیحت گونه. وبه خصوص شخص خود ان عالم ربانی }را باید حفظ وشاعر نامی ترکمن راارج بنهیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست