• تاریخ: 2015-06-22
  • شناسه خبر: 5250
  • 2,285 بازدید

حاج آخوند عابدی کر اولین مفسر قرآن به زبان ترکمنی در دنیا

ارکین نیوز-حاج آخوند عابدی کر امام جمعه اهل سنت بندرترکمن ،مدرس و بانی تاسیس حوزه علمیه قبا،و اولین مفسر قرآن به زبان ترکمنی ،فرزند سیدقلی است که در سال ۱۳۰۵ در کمش دپه متولد و تحصیلات ابتدایی را زیر نظر ((حجو آخوندطلابی ...

ahun_abedikor (1)
ارکین نیوز-حاج آخوند عابدی کر امام جمعه اهل سنت بندرترکمن ،مدرس و بانی تاسیس حوزه علمیه قبا،و اولین مفسر قرآن به زبان ترکمنی ،فرزند سیدقلی است که در سال ۱۳۰۵ در کمش دپه متولد و تحصیلات ابتدایی را زیر نظر ((حجو آخوندطلابی))و اصول فقه و تفسیر حدیث را زیر نظر عبدالقادر آخوند داغستانی گذرانده است.

وی در مدت ۱۳ سال در روستای ((صحنه))به عنوان مدیرعلوم دینی مشغول و برای تکمیل تحصیلات به تهران رفته و از مدرسه سپهسالار(شهیدمطهری تهران)فارغ التحصیل می شود .

ایشان به مدت سه سال رییس عقیدتی سیاسی شهربانی بندرترکمن بوده تا اینکه در سال ۱۳۶۳ از طرف امام خمینی،به عنوان امام جمعه بندرترکمن منصوب و از عقیدتی سیاسی شهربانی استعفا می دهد.

جلد اول تفسیر عابدی،در سال ۱۳۸۰ با زحمات سی و یک ساله حاج آخوند عابدی کر به چاپ رسید و مورد استقبال قرار گرفت.

این تفسیر که اولین تفسیر قرآن به زبان ترکمنی در دنیا می باشد باعث گردید تا نهم مرداد ماه سال ۸۷ مراسم تجلیل از حاج آخوند عابدی کر به ابتکار شورای اسلامی شهر بندرترکمن در مسجد قبای این شهر برگزار و به پاس زحمات و خدمات این روحانی عالیقدر در حضور بسیاری از مقامات و شخصیت های برجسته دینی و فرهنگی از ایشان به عنوان اولین مفسر قرآن به زبان ترکمنی تجلیل گردد.

کهن ترین تفسیر و ترجمه کامل قران کریم در قرن یازدهم میلادی و به لهجه ترکی جغتایی(زبان ادبی مشترک ترکان آسیای میانه از جمله ترکمن ها)صورت پذیرفته است و هم اکنون در کتابخانه ریلاندز منچستر انگلیس نگهداری می شود و یک نسخه از آن در دانشکده شرق شناسی سن پترزبورگ قراردارد.

اما تفسیر عابدی اولین تفسیر قرآن به زبان به زبان ترکمنی در جهان اسلام به شمار می رود که آخوند عابدی کر آن را به تالیف در آورده است.

تفسیر قرآن به زبان ترکمنی به همراه زبان اصلی قرآن ،جلد و کاغذ مرغوب از ویژگی های این تفسیر است.تفسیر عابدی در چهار جلد ،که جلد اول در سال ۱۳۸۰ و در ۵۶۹ صفحه به چاپ رسید که حاصل تلاش سی و یک ساله مولف آن است است .

آخوند عابدی کر در باره تفسیر عابدی چنین می گوید:رادیو گرگان را به همراه وزیر وقت افتتاح کردم و پس از آن به تفسیر قرآن از رادیو گرگان پرداختم،دوستان از ما خواستند که کتابی را تالیف کنم که تفسیر قرآن به زبان ترکمنی باشد.

از آنجایی که با حقوق معلمی زندگی می کردم ،آنقدر قدرت مالی نداشتم تا بتوانم هزینه چاپ و انتشار کتاب را بپردازم ،اما دوستان قبول کردند تا هزینه چاپ کتاب را بپردازند که مرا بسیار خوشحال کرد.

ایشان در باره استقبال از تفسیر عابدی می گوید:استقبال از این کتاب قابل توجه بود،به طوری که سفیر ترکمنستان شخصا برای گرفتن کتاب مراجعه نمود.

آخوند عابدی کر درخصوص شخصیت نماینده مقام معظم رهبری در استان می گوید: نورمفیدی مظهر وحدت در استان هستند و بانی وحدت روحانیون استان کسی به جز وی نیست و علاقه و محبت ایشان به روحانیون اهل سنت قابل تقدیر است.
گلستان صحرا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست