• تاریخ: 2015-09-10
  • شناسه خبر: 7987
  • 4,404 بازدید

تصویری متفاوت از استاد مرحوم یارجان آخوند نظری -زندگی نامه

ارکین نیوز – مرحوم استاد یارجان آخوند نظری علامه برجسته ترکمنصحرا اکنون در قید حیات نیست ولی دوستداران و مریدان آن مرحوم با انتشار عکس ها و دلنوشته ها در فضای مجازی یاد آن را گرامی می دارند. زندگی نامه آن مرحوم به ...

ارکین نیوز – مرحوم استاد یارجان آخوند نظری علامه برجسته ترکمنصحرا اکنون در قید حیات نیست ولی دوستداران و مریدان آن مرحوم با انتشار عکس ها و دلنوشته ها در فضای مجازی یاد آن را گرامی می دارند.
زندگی نامه آن مرحوم به روایت وب سایت بدر
استاد نظری در سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در روستای قره بلاغ در یک خانواده اسلامی و متدین دیده به جهان گشود با راهنمایی و تربیت شبانه روزی والد گرامی خویش آنا محمد معروف به آنا بای دوران طفولیت را سپری کرده و پا به عرصه تعلیم و تعلّم آن دوران نهاد.
دوره ابتدایی را در مدرسه ای در شهرستان آق قلا تحصیل کرده و مدرک ابتدایی را از همانجا اخذ نمود . با توجه به پیشرفت‌های روزافزونی که در این زمینه کسب کرده بود والدین وآشنایان وی را بر آن داشت که ایشان را به دارالتربیه (مدرسه نمونه در تهران) بفرستند تا ادامه تحصیل نماید اما با وساطت و درخواست برخی از دوستان و آشنایان از رفتن به آنجا منصرف شده و در اداره املاک شهرستان مشغول خدمت شد.
اولین استادی که ایشان نزد وی تلمّذ نمود (ملا عبدی) نام داردکه در روستای اوچ تپه سکونت داشت. دیری نپائید که ملا عبدی متوجه شد روح جستجو گر و عشق علم اندوزی وی را نمی تواند ارضاء نماید. از این رو خود به اتفاق ایشان به حوزه استاد( بگ مراد ایشان) رفته وهر دو مشغول تحصیل علوم دینی شدند. در این سالها بود که افتخار تلمذ نزد چندین استاد برجسته منطقه چون (آماش آخوند) و (قربان آخوند اراده ای) را پیدا کرد.
نهایتا پس از سپری کردن دوره مقدماتی علوم دینی در منطقه با استاد علامه عبدالقادر آخوند داغستانی آشنا شده و افتخار تلمذ نزد ایشان را نیز کسب نمود.
استاد نظری با تحمل شدائد و سختی های فراوان راههای کوهستانی و صعب العبور روستای (گلیداغ) محل سکونت استاد داغستانی را به مدت هشت سال طی کرده و سپس با اجازت و بدرقه دعای خیر آن استاد عالی مقام به درجه تدریس و استادی نایل گشتند.
وی با علاقه و اشتیاق فراوان و با همت پرشور اهالی روستا در سال ۱۳۳۰ هجری شمسی چراغ علم و دانش و عرفان (حوزه علمیه عرفانیه قره بلاغ) را در روستای قره بلاغ روشن نمود. اکنون با گذشت بیش از پنجاه سال از افتتاح پرخیر و برکت آن, فارغ التحصیلان این حوزه بالغ بر صدها نفر می باشد که هر کدام به نحوی مشغول خدمت به مردم متدین منطقه هستند.
استاد یارمحمد آخوند نظری, در فقه و احکام مقلد حضرت امام اعظم ابوحنیفه رحمه الله علیه و در طریقت و عرفان پیرو مرشد و پیرطریقت قطب زمان حضرت الشیخ محمد عثمان سراج الدین ثانی قدس سره است .
سلسله اساتید بزرگوار ایشان با چهل و چهار واسطه به نبی اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وسلم می رسد که عبارتند از : استاد عبدالقادر آخوند داغستانی ـ ملا عبدالعظیم فرزند عبدالمجید کردستانی ـ ملا عبدالقادر گه وره ـ ملا عبدالقادر مهاجرـ احمد نودشی ـ محمد خطی ـ عبدالرحمن روزبهانی ـ صبغه الله افندی ماروانی ـ مصطفی زیاری ـ صبغه الله افندی حسین آبادی ـ ابراهیم بن حیدرـ حیدربن احمد حریری ـ احمدبن حیدرـ حیدر اول ـ زین الدین کردی ـ نصرالله خلخالی ـ مولانا میرزا جان ـ جمال الدین محمود شیرازی ـ جلال الدین دوّانی ـ اسعد دوّانی ـ سید شریف جرجانی ـ مبارک شاه بخاری ـ قطب الدین رازی ـ صدر الدین شیرازی ـ کاتب قزوینی ـ فخر الدین رازی ـ مجید جلیلی ـ محمد بن یحیی ـ حجه الاسلام محمد غزالی ـ امام الحرمین عبدالملک ـ ابو محمد جوینی ـ ابو طالبمکی ـ ابو عثمان مغربی ـ ابو عمرو زجاج ـ ابو القاسم جنید بغدادی ـ سری سقطی ـ معروف کرخی ـ امام رضا ـ امام موسی کاظم ـ امام جعفر الصادق ـ امام محمد باقر – امام زین العابدین ـ سید الشهداء امام حسین ـ علی بن ابی طالب ـ سید الثقلین ابو القاسم محمد المصطفی صلی الله علیه و سلم ـ روح الامین ـ رب العالمین.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست