• تاریخ: 2015-11-25
  • شناسه خبر: 10983
  • 543 بازدید

تأملی بر نوشتار صحیح نام مخدومقلی/مصاحبه با محمود عطاگزلی، فعال فرهنگی، استاد زبان و ادبیات ترکمن

ارکین نیوز – نام عارف و شاعر بزرگ ترکمن «مخدومقلی فراغی» را کمتر کسی است در کشورهای ترک زبان، بلکه در دنیای ادبیات جهان نشنیده باشند. «مخدومقلی فراغی» بزرگترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌هایی است که ا ...

ارکین نیوز – نام عارف و شاعر بزرگ ترکمن «مخدومقلی فراغی» را کمتر کسی است در کشورهای ترک زبان، بلکه در دنیای ادبیات جهان نشنیده باشند.

«مخدومقلی فراغی» بزرگترین شاعر زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌هایی است که افتخار ملی تمامی کشورهای ترک زبان بخصوص ترکمن‌های ایران محسوب می‌شود.
با توجه به اینکه نام این بزرگوار در اشکال مختلف نوشتار می‌شود زبان‌شناسان ترک برای نوشتار اصولی نام این عالم و عارف ترکمن بررسی و تأملاتی داشته‌اند و به تازه‌گی در کشور دوست و همسایه تورکمنستان نیز نام این دانشمند را مخدومقلی فراغی کتابت می‌کنند.

در این خصوص خبرنگار تورکمن نیوز به سراغ استاد عطاگزلی یکی از پیشکسوتان زبان و ادبیات ترکمن در ترکمن‌ صحرا رفته و با وی مصاحبه‌ای انجام داده است تا علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن از سردرگمی نوشتارهای مختلف خلاص شده و نام مخدومقلی را از این پس به شکل صحیح بنویسند.

لطفا در خصوص نوشتار صحیح نام شاعر و عارف بزرگ تورکمن و دلیل کتابت به این شکل مخدومقلی فراغی را توضیح‌ دهید.
اسم مخدوم به همین نوشتار درست است. چرا که نام یکی از طوایف ترکمن است و نام شاعر بزرگ ما نیز وابسته بدین طایفه است. نام‌هایی همچون مخدومقلی، آتاقلی، ایشانقلی، خوجه قلی، سیدقلی در نام‌گذاری‌ فرزندان ترکمن‌ها بر اساس اعتقادات این ملت صورت گرفته است.
استاد عطاگزلی افزود: طوایفی چون مخدوم، سید، آتا، خوجه به یکی از چهار یار حضرت رسول صلوات الله علیه وصل می‌شوند و ترکمن‌ها احترام خاصی به این طوایف می‌گذارند.
وی تصریح کرد: در گذشته و شاید هم در همین زمان زن و شوهرهایی که بچه‌دار نمی‌شدند به مشایخ این طوایف متوسل می‌شدند و وقتی بچه‌دار می‌شدند نام فرزند خود را مخدومقلی، آتاقلی، ایشانقلی و … می‌گذاشتند.
نام مخدومقلی شاعر بزرگ ترکمن نیز از این قاعده استثناء نیست. البته نام مخدومقلی فراغی از مخدومقلی یوناچی پدربزرگ وی اخذ شده است.

این فعال فرهنگی در خاتمه گفت: نام طوایف مخدوم، آتا، خوجه، سید و شیخ دقیقا به معنای «پیر» و «مرشد» است. نام طایفه‌ی مخدوم، از نام عارف بزرگ «مخدوم اعظم» رحمه الله علیه گرفته شده است.

علاقمندان برای دریافت کتابچه آموزشی نوشتار صحیح و اصولی ترکمنی با دو الفبای معمول (لاتین و عربی) اینجا کلیک کنید.

تورکمن نیوز – یاشار نیازی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست