• تاریخ: 2016-03-29
  • شناسه خبر: 16226
  • 437 بازدید

بافت قدیمی و بااصالت شهر گُمیشان گردشگران را فرا می خواند

ارکین نیوز – شهرستان گُمیشان واقع در شمال گلستان و ساحل دریای خزر به عنوان دومین شهر دارای بافت قدیمی با ارزش فرهنگی بعد از گرگان (در استان گلستان) به شمار می رود که وجود چنین جاذبه ای باعث ایجاد انگیزه مضاعف در گر ...

ارکین نیوز – شهرستان گُمیشان واقع در شمال گلستان و ساحل دریای خزر به عنوان دومین شهر دارای بافت قدیمی با ارزش فرهنگی بعد از گرگان (در استان گلستان) به شمار می رود که وجود چنین جاذبه ای باعث ایجاد انگیزه مضاعف در گردشگران برای ورود به این شهر ترکمن نشین است.
[بافت قدیمی و بااصالت شهر گُمیشان گردشگران را فرا می خواند]

به گزارش خبرنگار ایرنا فرم شیروانی بنا، سکوسازی و بهره گیری وسیع از چوب از ویژگی های برجسته معماری شهر گمیشان به حساب می آید به طوری که سبک معماری این شهر به صورت معماری روسی اجرا شده است.
در دوره قاجار هزاران واحد مسکونی و تجاری در این شهر از آجر یا الوار و تخته نراد روسی به وسیل صاحبان حِرَف مختلف برای استفاده ساخته شده است و اکنون بیشتر آن ها بافت قدیمی شهر گمیشان را تشکیل می دهند.
بافت قدیم شهر گمیشان دارای محله هایی چون محله خوزینی ها، مظفری ها، شیرمحمدی ها، شیروانی ها و محله مصطفایی ها است که اکنون فقط تعداد اندکی خانه روسی ثبت شده در فهرست ملی در شهرستان گمیشان باقی مانده است.
از جمله ساختمان های به جا مانده از دوره قاجار تاکنون در بافت قدیم شهر گمیشان می توان به آثار زیر اشاره کرد.

*خانه خوزینی
خانه خوزینی از خانه های قدیمی شهر گمیشان به شمار می رود که در خیابان فردوسی واقع است و قدمت آن به ۱۳۰ سال قبل بر می گردد.
بنای این اثر در دو طبقه و با مصالح چوب ساخته شده است و این خانه دارای تراس چوبی در اطراف هر طبقه بوده و در فاصله های نزدیک نیز ستون های چوبی به کار رفته است.
هر طبقه این اثر دارای چهار اتاق جدا از هم است و مسیر دسترسی به اتاق ها هم به صورت راهروی عمود بر هم است که جهت شرقی – غربی و شمالی – جنوبی دارد.

*خانه گوگلانی ها
این اثر مربوط به معماری دوره پهلوی بوده و در بافت تاریخی شهر گمیشان با معماری خاص منطقه ساخته شده که نمونه بارز از بناهای ارزشمند در استان گلستان است.
این بنا از سوی ‘آنه بردی حاجی گوگلانی’ برای پسر بزرگ خود ‘تاج بردی خان’ صد سال قبل ساخته شده است.
این خانه در دو طبقه که طبقه پایین آن دارای دو اتاق است و به عنوان انبار غلات و محل نمک سود کردن و نگهداری ماهی استفاده می شده است.
همچنین طبقه دوم این بنا دارای چهار اتاق است.
این ساختمان با ارزش، دارای دو ورودی است که یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی بنا قرار دارد که اساس این بنا سطحی و به شکل نواری اجرا شده و پی بنا نیز طبق روش های رایج در منطقه، منظم و شفته ریزی شده است.
همچنین طبقه همکف بنا، آجری و طبقه اول آن نیز از مصالح چوبی است که طبقه اول بنا بازشو متعدد مقابل هم، تابستان نشین و طبقه هم کف آن به نوعی زمستان نشین استفاده می شده است.

*خانه شیرمحمدی
این خانه نیز در بافت قدیم شهر گمیشان و یکی از رفیع ترین بناهای تاریخی شهر است و قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه می رسد.
این بنا در سه طبقه و با مصالح آجر، گچ و چوب و با سقف شیروانی حلبی ساخته شده است که در هر طبقه آن دارای ۴ اتاق با کف پوش و پنجره های چوبی بوده و فضای داخلی اتاق ها هم دارای راهروی مرکزی و راه پله چوبی است و عنصر ارتباط دهنده اتاق ها و طبقات به یکدیگر به شمار می رود.
شهرستان گمیشان با هزار و ۲۸۵ کیلومتر متر مربع مساحت در فاصله ۴۵ کیلومتری از گرگان مرکز استان گلستان و در کرانه شرقی دریای خزر قرار دارد.
گمیشان با افزون بر ۶۱ هزار نفر جمعیت از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان ترکمن، از شرق به شهرستان آق قلا و از غرب به دریای خزر محدود می شود.
از صنایع دستی شهرستان گمیشان می توان به تولید قالیچه، قالی، گلیم، نمد، پشتی، روسری ترکمنی، جاجیم و فرش های دستباف اشاره کرد و بیشتر از سوی زنان و دختران ترکمن تولید می شود.
سواحل دریای خزر، تالاب گمیشان، گل افشان نفت لیجه، موزه مردم شناسی، زیارتگاه بها الدین نقشبندی، دیوار تاریخی گرگان و قیزلر قلعه و بازار هفتگی گمیشان چهارشنبه بازار از جمله دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان شمالی گلستان به شمار می رود که مسافران نوروزی می توانند با حضور در این خطه از استان، لحظه های خوشی را به همراه خانواده سپری کنند.
طبق گزارش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ابتدای فعالیت ستاد تسهیلات خدمات سفر ویژه نوروز ۹۵ تا هفتم فروردین ۱۷ هزار و ۴۹۶ گردشگر به شهرستان گمیشان سفر کرده و از نزدیک جاذبه های آن را دیده اند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست