• تاریخ: 2015-07-26
  • شناسه خبر: 6581
  • 509 بازدید

انبارالوم شهری با سه داستان متفاوت

ارکین نیوز – شهرستان آق قلا به جز شهری با همین نام شامل شهری دیگر با نامی کمی عجیب می‌شود. این شهر دوم «انبار الوم» نام دارد. برای این نامگذاری سه روایت وجود دارد . نخست اینکه انبارعلوم محل اسکان تعداد بالایی از عل ...

ارکین نیوز – شهرستان آق قلا به جز شهری با همین نام شامل شهری دیگر با نامی کمی عجیب می‌شود. این شهر دوم «انبار الوم» نام دارد.
برای این نامگذاری سه روایت وجود دارد . نخست اینکه انبارعلوم محل اسکان تعداد بالایی از علما و چهره های دینی اهل تسنن و مکان تدریس علوم دینی و معارف توسط آنان بوده است .
دیگر اینکه اسم آن در اصل «انباراّلّمّ» بوده، زیرا مردم آن همیشه از ظلم و ستم شاهان و خوانین در رنج و درد بوده‌اند و سر انجام اینکه نام آن «انبارالوم»بوده و باتوجه به اینکه در برخی لهجه‌های محلی الوم یعنی گذرگاه و معبر، بنابراین این شهر گذرگاهی بوده که در آن غله نگهداری می‌شده که البته این نظریه سوم با توجه به واقعیات موجود به حقیقت نزدیک‌تر است.
انبارالوم در محدوده‌ای هموار و دشت قرار گرفته و گرگان‌رود در سمت جنوب شرق، دریاچه سد وشمگیر در ۱۰ کیلومتری غرب شهر و دریاچه اینچه در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر قرار دارند.
شیب عمومی این شهر که در ۲۵ کیلومتری آق قلا و ۵۰ کیلومتری گرگان قرار دارد از شمال به جنوب است.علاوه بر ترکمن‌های اهل سنت که جمعیت غالب شهر هستند ، تعدادی از سیستانی‌های مهاجر شیعه نیز ساکن انبار الوم می‌باشند.
قانون

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست