• تاریخ: 2015-10-31
  • شناسه خبر: 9945
  • 795 بازدید

استاد مرحوم تقان قلی کوچک نژاد از پیشکسوتان موسیقی ایینی سنتی ترکمن

ارکین نیوز – استاد تقان قلی کوچک نژاد فرزند کمک، در سال ۱۳۱۰ در روستای چاروا یلقی گنبد بدنیا آمد و بعد‌ها در روستای امان قره‌جه گنبد ساکن ‌شد. این استاد بیش از نیم قرن به‌عنوان نوازنده و خواننده دوتار در موسیقی آئی ...

ارکین نیوز – استاد تقان قلی کوچک نژاد فرزند کمک، در سال ۱۳۱۰ در روستای چاروا یلقی گنبد بدنیا آمد و بعد‌ها در روستای امان قره‌جه گنبد ساکن ‌شد. این استاد بیش از نیم قرن به‌عنوان نوازنده و خواننده دوتار در موسیقی آئینی استان گلستان مطرح بوده است.
این استاد بزرگوار بعد از چند سال بیماری و کهولت سن، در تاریخ ۲۲/۴/۹۴ در روستای امان قره‌جه وفات کرد و طی مراسمی در آن روستا، به‌خاک سپرده شد.
استاد تقان قلی کوچک نژاد از جمله بازماندگان هنر موسیقی اصیل ترکمن محسوب می‌شود و جزء اولین کسانی است که باتفاق استاد مرحوم نظرلی محجوبی در افتتاح بخش ترکمنی رادیو گرگان در سال ۱۳۳۸ حضور داشته و سالهایی از عمر خود را در کنار استاد نظرلی دوتار نواخته است.
وی از استادان صاحب نام منطقه از جمله: امان تقان کوچک نژاد و مراد تقان کوچک نژاد، به‌عنوان استادان خود نام برده است و تمام دروان زندگی خود را با برادر خود بنام تقان قلیچ که او نیز از هنرمندان کمانچه نواز صاحب نام استان می‌باشد، در روستای امان قره جه گنبد سپری کرده و هر دو استاد، تمام دوران زندگی و به‌خصوص دوران کهولت خود را در کنار هم بوده و با بیماری، نداری و مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کرده و متاسفانه هرگز فریاد رسی نداشته‌اند و با این وضعیت یکی در سکوت مرحوم شد.
کسی از مسئولان و یا هنرمندان، به‌دادشان نرسید و آن دیگری نیز با چشمانی گریان، در انتظار کمک و محبت است و می‌توان گفت که آنان با فقر آشنا و هم دم بوده‌اند و این در حالی است که به‌این هنرمندان عاشق هنر که دوران پیری را با انواع بیماری و نداری گذرانده‌اند، حمایت و دستگیری نشده و صد افسوس که این هنرمندان پیش‌کسوت، یکی یکی پر پر شده و از کنارمان می‌روند و آه و افسوس آنان برایمان باقی می‌ماند.
حال، شایسته است که به‌این قبیل هنرمندان پیش‌کسوت باقی مانده، فریاد رسی از راه برسد.
ضمنا یادآور می‌شود، در جشنواره پیش‌کسوتان موسیقی سنتی ترکمن که در بهمن ماه ۱۳۸۱ از طرف موسسه فرهنگی و هنری ترکمنان گرگان زمین، با همکاری انجمن موسیقی اداره ارشاد بندرترکمن و با مدیریت اجرایی «موسی جرجانی»، مدیر عامل موسسه، در بندر ترکمن برگزار شد، از ۲۰ نفر از هنرمندان پیش‌کسوت موسیقی ترکمن، از جمله استاد مرحوم تقان قلی کوچک نژاد و برادرش تقان قلیچ کوچک نژاد، تجلیل بعمل آمد.

چندی بعد‌ تمام هنرمندان پش‌کسوت شرکت کننده در این جشنواره با تشکیل پرونده، و با کمک استاد جاوید و استاد درویشی، در طرح تکریم هنرمندان موسیقی محلی کشور قرار گرفتند و در حال حاضر آنان و یا خانواده آنان، از مزایای این طرح برخوردار هستند.
روحش شاد …..
رستم جرجانی – نشریه گلستان اقتصاد

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست