• تاریخ: 2015-10-25
  • شناسه خبر: 9755
  • 1,338 بازدید

آق آش (آق قویین)/ رنگ سفید (آق)، رنگی مقدس در میان ترکمن ها

ارکین نیوز – آیین آق آش و یا آق قوین، از بهترین و متداول ترین آیین های سورانی رایج در بین ترکمن ها می باشد. این آیین در واقع جشن ۶۳ سالگی و جشن هم سن شدن با طول عمر مبارک حضرت محمد (ص) می باشد و شاید در بین هیچ یک ...

ارکین نیوز – آیین آق آش و یا آق قوین، از بهترین و متداول ترین آیین های سورانی رایج در بین ترکمن ها می باشد. این آیین در واقع جشن ۶۳ سالگی و جشن هم سن شدن با طول عمر مبارک حضرت محمد (ص) می باشد و شاید در بین هیچ یک از فرقه های اسلامی وجود نداشته باشد.
در هر صورت، این آیین دینی و اسلامی، سال های سال است که در بین تمامی ترکمن های جهان مرسوم و متداول است.
این آیین در بین برخی از افراد طایفه های ترکمن، مثل جعفربای و ساحل نشینان دریای خزر، با نام آق آش و در بین برخی دیگر مثل آتابای و گوگلان ، با نام آق قوین، معروف و مرسوم است، اما در هر حال محتوا و شکل برگزاری آیین در همه جا یکی است و فرقی با هم ندارند، بنابراین این آیین اسلامی در نزد همه ترکمن ها با قداست و احترام خاص همراه می باشد.
بر اساس این آیین، هر فرد ترکمن، اعم از مرد و یا زن، در طول عمر خود همیشه آرزو می کند و دعا می کند که طول عمرش با طول عمر مبارک رسول الله برابر شود، یعنی سنش به ۶۳ سالگی برسد و آن وقت او بتواند آیین آق قوین را برگزار نماید. این مساله نشان دهنده ارادت خاص ترکمن ها به دین محمدی(ص) و شخص رسول الله است، که به عنوان پیامبر برحق خدا مورد ستایش قرار می گیرد.

وبلاگ قلعه جیق بزرگ

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست