• تاریخ: 2015-05-05
  • شناسه خبر: 3736
  • 3,585 بازدید

آشنایی با طوایف خوجه در ایران

ارکین نیوز – خوجه ها ئیکه در بین ترکمن های ایران سکونت دارند در مستندات و شواهدی که مشهود است به شرح زیر تقسیم شده اند : الف- بردی لی خوجه (بردی علی) ب- ماتی لی خوجه (مهدی لی) ج- داغ خوجه طایفه بردی لی خوجه به ۸ گر ...

torkmanculture
ارکین نیوز – خوجه ها ئیکه در بین ترکمن های ایران سکونت دارند در مستندات و شواهدی که مشهود است به شرح زیر تقسیم شده اند :

الف- بردی لی خوجه (بردی علی)

ب- ماتی لی خوجه (مهدی لی)

ج- داغ خوجه

طایفه بردی لی خوجه به ۸ گروه تقسیم شده اند :

۱-جمهور خوجه-که اکثریت آنان ساکن گنبد کاووس هستند و معروف ترین آنان میرزه حاجی (میرزاحاجی) و زنبورحاجی فرزند مرحوم شیخی حاجی می باشند و تعدادی نیز در شهر جبل کشور ترکمنستان سکنا دارند.

۲-شغله خوجه-سکونت فعلی آنان در روستاهای اطراف گنبد از جمله ساری بخش و پتکه بوده و معروف ترین آنها مرد ایشان و فرزندان او عطا آخوند-حاجی نظرایشان سیدی در چای بوئین بوده و ارباب ایشان در پتکه می باشد.

۳-گوتیک ملی خوجه (توپ خوجه)-سکونت فعلی بیشتر آنان در روستاهای یلمه سالیان و حبیب ایشان بوده و معروف ترین آنها بردی جان آخوند و مرحوم کاکا آخوند خوجه می باشند.

۴-گیچی آیاق خوجه-که معروف ترین آنان آمان گلدی اخوند در روستای قارقی-بردی حاجی در روستای کتوک و ملا عبدی در روستای یلمه سالیان و پوسولاق آخوند در قلعه کریم ایشان و قره آخوند ایشان در ترکمنستان می باشند.

۵-یالاق خوجه (ئیلاق)-در روستاهای چن سولی و آق دگش سکونت دارند و معروف ترین آنان الله مراد آخوند خوجه است.

۶-آلانگ خوجه-معروف ترین آنان مرحوم اوره جان آخوند در یلمه سالیان و مرحوم حاجی گلدی آخوند در یاسی تپه و اندکی هم در گنبد سکونت دارند.

۷-پدرکش-که معروف ترین آنان مرحوم ساپارآلی (صفرعلی) آخوند در روستای قره بلاغ و تعدادی هم در روستای اوچ تپه زندگی می کنند.

۸-آقچه بالدئر-که معروف ترین آنان نورمامد گچی لی (نورمحمد) در روستای خیوه لی گری زندگی می کنند.

طایفه ماتی لی خوجه به دو گروه تقسیم می شوند:

۱-تات خوجه

۲-بایتالی خوجه

تات خوجه-که بیشتر در گنبد زندگی می کنند و نسبتا از بقیه هم بیشتر هستند.معروفترین آنان عبدی جان آخوند-اقامحمد آخوند-کمال آخوند-سعیدآخوند-جلیل آخوند-صالح آخوند-ملابایک ارمشی و استاد احمد دستمرد-دکتر فریدون فریور و دکتر عبدالحی فریور می باشند.

بایتالی خوجه-که بیشتر در روستای حبیب ایشان و اطراف امامزاده یحیی بن زیدزندگی می کنند.معروف ترین آنها حبیب ایشان و جبار آخوند و رحمان خوجه در روستای حبیب ایشان و خدای نظرخوجه در داشلی امامزاده گنبد و قربان قلیچ مرگن در یلمه سالیان زندگی می کرد.

طایفه داغ خوجه- که بیشتر دامدار و روستایی هستند.

به غیر از این هم خوجه ها در بین ترکمن ها پراکنده هستند ولی به دلیل نبود اطلاعات کافی از درج آن معذوریم.

تهیه و تنظیم: ولی محمد خوجه

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست