• تاریخ: 2015-08-28
  • شناسه خبر: 7553
  • 2,154 بازدید

آسیب فرهنگی و سنتی در خانه ترکمن

ارکین نیوز- مهندس حیدر جم : چه زیبا و دوست داشتنی است، پذیرائی به سبک ترکمنی! وقتی وارد خانه می شوی بخصوص اگر این خانه یک خانه سنتی ترکمنی (آلاچیق) باشد. پذیرائی فوری از میهمان بدون هر نوع انتظار با نان و چای صورت می گیر ...

ارکین نیوز- مهندس حیدر جم : چه زیبا و دوست داشتنی است، پذیرائی به سبک ترکمنی! وقتی وارد خانه می شوی بخصوص اگر این خانه یک خانه سنتی ترکمنی (آلاچیق) باشد. پذیرائی فوری از میهمان بدون هر نوع انتظار با نان و چای صورت می گیرد و این یک سنت عمومی در ترکمن صحرا است. و چنان می نماید که ترکمن ها همواره منتظر رسیدن میهمان و آماده پذیرایی از او هستند. سفره نان گسترده می شود و اکثر اوقات نان درسته و یک قوری چای با یک پیاله برای هر یک از میهمانان و اگر هم فراهم باشد، پنیر، کره و ماست… قند و چند عدد شکلات.
قوری و کاسه ها در اختیار میهمانان قرار داده می شود تا با استقلال و آزادی، و بدون تابعیت از میزبان بدلخواه خود از نان و چای و محتویات سفره استفاده کنند و این به غیر از پذیرایی خاص، ناهار و شام است.
یکی از حسنهای این فرهنگ اصیل پذیرایی ترکمن ها، این است که وقتی مهمانی وارد می شود دیگر سؤال نمی شود، آیا نان میل دارید؟ آیا غذا بیاوریم؟ هر وقت در هر مجلسی وارد می شوی حداقل نان و چای حاضر است هرچند صاحبخانه متوجه شده باشد که این شخص دقایقی پیش در خانه دیگری نان و چای خورده است. ای کاش این سنت حسنه در میان اقوام دیگر نیز اشاعه می یافت.
اما صدحیف و افسوس این سنت حسنه و فرهنگ اصیل ترکمن نه تنها نتوانسته است در میان اقوام دیگر اشاعه پیدا کند بلکه خود از تهاجم مصون نمانده و در اثر کم توجهی به تدریج منسوخ و از خانه ترکمن نیز دور می شود.
در سالهای اخیر وقتی به برخی از خانه های ترکمنی وارد می شوی دیگر از آن سنت دیرینه خبری نیست، گویا آنها تحت تأثیر عوامل بیرونی به فراموشی سپرده شده است.
در یک نشست دوستانه وقتی سفره انداخته شد و با چای فلاسک توسط صاحبخانه پذیرایی شدم، از میزبان قیچی خواستم، که با تردید، قیچی را آوردند. گفتم «سفره ترکمنی که در آن نان نباشد باید بریده شود.» میزبان با شنیدن این حرف پی به غفلت خود برد و دستور داد نان بیاورند.
در محضر یکی از علمای ترکمن، به فراموشی سپردن آن سنت حسنه را یادآور شدم و از وی درخواست کردم که اجازه ندهند این کار زیبا به قهقهراء برده شود، وی نیز از این روند و برچیده شدن سفره در پذیرایی ها اظهار تأسف کرد که در پایان امیدوارم که خانواده های ترکمنی این سنت زیبا و منحصر را حفظ کرده و در انتقال آن به نسلهای بعدی نیز کوشا باشند.

  • صالح - 2015-08-29 در 11:35 ق.ظ

    با سلام مدیر محترم . یکی از مشکلات سایت شما تایپ اشتباه کلمات است لطفا کنترل نمایید.مثال : قارنیاق ( قارنیارق) میزاعلی ( میرزا علی) و خیلی دیگر. جالب اینکه بعد از چندین روز هم اصلاح نمیشود انگار که کسی نمی خواند یا نمی فهمد

    • modir - 2015-08-29 در 11:15 ب.ظ

      با سلام خدمت دوست عزیز صالح
      شما دقت کنید که آن مطالبی را که عنوان می کنید خود نویسندگان سایت ارکین نیوز نوشته اند یا از یک سایت دیگر گرفته ایم. اگر از سایت دیگر گرفته باشیم سایت مذکور باید اصلاح کند که اگر ما هم ببینیم آن مطلب را درست می کنیم وگرنه اگر ایراد آن را نبینیم باذکر منبع کار می کنیم.
      با تشکر از شما مدیریت سایت ارکین نیوز

  • همشهری - 2015-08-29 در 1:07 ب.ظ

    سفره های گسترده/ بانان درسته /بایک قوری چای ویک پیاله/ آنهم در آلاچیق چی میشه تازه اگه هوا هم هوای سرد زمستان باشه با آتشی که دورش نشسته باشی و با حرفها ونقل وقولهای قدیمی…….باور کنید که این طور هم میشه انجام داد ولی امروزه هستنند خیلیها که ترکمنی حرف زدنشان یه جورایی هست //خوب دقت کنید از کلمات غیر بیشتر استفاده میشه تا زبان مادری خودمان……. فکر کنم این مسئله را همه دوستان به ان واقف باشند که سنت ترکمنها بسیار حسنه است اگر الان فقط ۲۰درصد ان هم اجرا بشه باید کلاهمان را باید بندازیم بالا//// عتما ویاشولی ها به نظرتون چه کنند با این جوانان سر به هوا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست