• تاریخ: ۱۳۹۴-۰۶-۲۹
  • شناسه خبر: 8274
  • 958 بازدید

سهم صنعت اسب در اقتصاد

ارکین نیوز – خداوردی طعنه : برای سال‌های طولانی استفاده انسان از اسب مختص می‌شد به سوار شدن بر پشت آن یا اشکال دیگری نظیر بارکشی اما بعد‌ها استفاده اقتصادی انسان از اسب به جنبه‌های دیگر نظیر ساخت و تولید وسایل و کا ...

index

ارکین نیوز – خداوردی طعنه : برای سال‌های طولانی استفاده انسان از اسب مختص می‌شد به سوار شدن بر پشت آن یا اشکال دیگری نظیر بارکشی اما بعد‌ها استفاده اقتصادی انسان از اسب به جنبه‌های دیگر نظیر ساخت و تولید وسایل و کالاهای مرتبط با اسب، همچنین ارائه خدمات مرتبط گسترش یافت.

یورتمه اسب در اقتصاد

مطالعات صورت‌گرفته آشکار می‌کنند هرچه درآمد سرانه کشوری بالاتر می‌رود، تقاضای اسب نیز در آن کشور افزایش می‌یابد. در نتیجه، مصرف جهانی نیز تحت‌ تاثیر میزان علاقه افراد به اسب قرار می‌گیرد. به عنوان مثال وجود ۵۰۰ هزار اسب و ۹ هزار پرورش‌دهنده در کنار ۵۰ هزار کسب‌‌وکار مرتبط با اسب در کشور اسپانیا نشان‌دهنده اهمیت بخش اسب در این کشور اسب‌خیز اروپایی است. آن بخش از مخارج جهانی که به تولید ناخالص ملی یک کشور افزوده می‌شود، همان چیزی است که عموماً به عنوان تاثیر اقتصادی بخش اسب تعریف می‌شود. ارتباط بخش اسب با تولید ناخالص ملی یک کشور هنگامی عمیق‌تر می‌شود که مخارج محلی تولید اسب آن کشور با کل تولید ملی آن جمع شده و این کالاها و خدمات محلی با تقاضا‌های مرتبط با اسب هم‌ردیف شود. زیرمجموعه‌های مختلف مرتبط با دنیای اسب تابع متنوعی است از تعداد اسب‌های موجود در یک کشور، فعالیت‌های مرتبط با آنها و تقاضا برای هر فعالیت خاص. به عنوان مثال فعالیت‌های مرتبط با ورزش در اسپانیا بیشترین تاثیرات اقتصادی صنعت اسب را داشته که برآورد‌ها رقمی معادل هشت هزار یورو برای هر راس اسب را نشان می‌دهند. این رقم با در نظر گرفتن هزینه کل و اشتغال‌زایی که هر راس اسب در این کشور موجب می‌شود، محاسبه شده است. پیوند بین اسب و انسان یکی از کهن‌ترین داستان‌های عاشقانه‌ای است که مانند همه افسانه‌های بزرگ بیش از ۳۰ هزار سال است که تداوم داشته؛ و در این پیوند انسان به اسب به عنوان سرچشمه قدرت می‌نگریسته است؛ نخست برای جبران محدودیت‌های فیزیکی خودش و سپس به عنوان سمبل قدرت در بسیاری از دوره‌های تاریخی و در قرون اخیر به عنوان یک حامی و حمل‌کننده. اما این ارتباط گرچه طی گذشت زمان تغییر کرده اما آنچه در پیوند بین انسان و اسب همواره ثابت مانده جذابیتی است که انسان از این حیوان نجیب در درون خود احساس می‌کرده است. وقتی که دیگر ضرورتی برای استفاده از اسب در کارهای مربوط به گذشته در انسان احساس نشد، ارتباط بین انسان و اسب در هزاره نوین بیشتر در علاقه انسان به استفاده از این موجود زیبا و دوست‌داشتنی در تفریح و ورزش نمایان شد. در این مرحله از ارتباط جدید بین انسان و اسب فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای نهفته است که دامنه آن می‌تواند از اشتغال‌زایی و کار در مناطق روستایی تا بخش‌های استراتژیک مانند جهانگردی گسترده باشد. سوالی که در پرونده قصد پرداختن به آن را داریم این است که اسب در حال حاضر چه سهمی می‌تواند در اقتصاد و جامعه داشته باشد؟ نخستین مطلبی که از این پرسش به ذهن می‌رسد این است که اقتصاد اسب یک صنعت است و باید به وسیله ابزار‌های علم اقتصاد مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد. پس ابتدا باید با جنبه‌های متنوع اقتصادی این صنعت آغاز کرد. چیز دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد پتانسیل‌های گوناگونی است که فعالیت و رفتار دست‌اندرکاران صنعت اسب برای کل اقتصاد از یک‌سو و جامعه از سوی دیگر ایجاد می‌کند. مثلاً در کشورهایی که اسب بیشتر به سمت پاسخ به نیاز‌های تفریحی و طرفداران ورزش سوق داده می‌شود، تغییرات بنیانی صنعت اسب بیشتر در زمینه‌هایی چون رشد مزارع اسبداری و پرورش اسب و و بخش‌های دیگر مرتبط با آن برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان سوق پیدا می‌کند همچنین بخش عمومی نیز به سمت توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و توسعه جنبه‌های توریستی پیش می‌رود. تغییرات در این زمینه‌ها طی سال‌های اخیر به گونه‌ای پیش رفته که می‌توان اصطلاح انقلاب جهانی صنعت اسب را برای توصیف آن پیشنهاد کرد. جنبه فعالیت‌های تولیدی این صنعت چنان گسترش یافته که حرفه‌هایی چون پرورش اسب به صورت یک رشته تحصیلی در برخی دانشگاه‌ها تدریس شده و به صورتی کاملاً تخصصی درآمده است همچنین مربیگری سوارکاری و آموزش سوارکاری نیز به صورت یک رشته تخصصی درآمده است. این صنعت چنان گسترش یافته که شرکت‌های بیمه نیز بخش‌های مختلف آن را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. همه این فعالیت‌ها و حرفه‌های مرتبط با آنها روی هم رفته صنعت اسب نام گرفته‌اند. تحول در صنعت اسب به سطح درآمد کشور‌ها بستگی دارد و البته مدیریت و کسب‌‌وکار آن صنعت در کشور‌ها و میزان اقبال عمومی مردم نیز در تحول و شکوفایی این صنعت دخیل است. در کشورهایی که اقبال عمومی به اسب بالاست تولید و ثروت این صنعت در آن کشور‌ها افزایش می‌یابد همچنین در این کشور‌ها صنعت اسب با صادرات تولیدات اسب به کشور‌های کمتر توسعه‌یافته در این زمینه یا کشورهایی که توان رقابت در بازار بین‌المللی را ندارند، به کمک اقتصاد ملی می‌آید.

جهان اسب

جهان اسب واقعیت پیچیده‌ای است که مشتمل می‌شود از فعالیت‌هایی چون پرورش اسب، ورزش‌های اسبی، توریسم با اسب و فعالیت‌های بسیار دیگری نظیر اسب‌درمانی که مربوط می‌شود به ارتباط درازمدت بین انسان و اسب. ولی در این میان ورزش و تفریح موضوعات اصلی هستند که بسیاری از فعالیت‌های پرورش اسب به آنها پیوند می‌خورند. دست‌اندرکاران صنعت اسب می‌توانند در امتداد نوعی تعامل بین حرفه و تفریح در رفت‌وآمد باشند. به عنوان مثال یک‌دسته از سوارکاران یا همان دست‌اندرکاران صنعت اسب هستند که سوارکاری برای آنان یک حرفه و وسیله امرار معاش‌شان است، همچنین دسته دیگری از سوارکاران یا اسب‌هایی هستند که صرفاً به خاطر تفریح با صنعت اسب در تعامل هستند. در میان این دو طیف از دست‌اندرکاران این صنعت گروه دیگری هستند که به طور نیمه‌حرفه‌ای دارای منافعی در آن هستند. این دسته از فعالان منافع‌شان در دو جهت کسب درآمد و صرفاً کسب لذت و تفریح در نوسان است. برای تجزیه‌وتحلیل دنیای اسب باید ابتدا از این نکته آغاز کرد که امروزه انسان‌ها آرزوی کسب هرگونه تفریح، لذت و رضایتی را در سر می‌پرورانند (همان چیزی که اقتصاددانان بدان عنوان کسب منفعت) را در ارتباط بین انسان‌ها و اسب داده‌اند. این دسته از مردم کسانی هستند که عنوان «اسب‌جو» برایشان پیشنهاد شده و هسته اصلی صنعت اسب را تشکیل می‌دهند. دارندگان خصوصی اسب که صرفاً برای تفریح از آن استفاده می‌کنند، معمولاً کالا‌ها و خدماتی را می‌خرند که در ارتباط با نگهداری و مراقبت از اسب‌هایشان قرار دارند، سپس به کلاس‌های آموزش سوارکاری می‌روند و شاید در میادین رقابتی سوارکاری حضور یابند و نشریات مرتبط با این رشته را مطالعه کنند. سوارکارانی که خود مالک اسب نیستند نیز معمولاً در زمینه‌های دیگر مرتبط با اسب به غیر از خرید تجهیزات و خدمات نگهداری از اسب پول خرج خواهند کرد. سایر مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان اسب نیز معمولاً در زمینه‌های دیگر مرتبط به جز نگهداری و سوارکاری مانند تماشای مسابقات اسب‌دوانی و حواشی آن پول خرج خواهند کرد و گاهی هم سری به نمایشگاه‌ها و سازمان‌های جهانگردی مرتبط با اسب می‌زنند. اما اسب برای گروهی هم که ارتباط حرفه‌ای با آن دارند یا استخدام‌شده صنعت اسب هستند، اهمیت دارد: مهتران، نعلبندان، دامپزشکان، زین‌سازان، مربیان، مدرسان و مانند اینها در فعالیت‌هایشان به طور مستقیم به وجود اسب وابسته هستند همچنین افرادی که می‌خواهند سوار اسب شوند یا از آن نگهداری کنند در این دسته قرار می‌گیرند. این گروه‌ها همگی در مجموعه طرفداران اسب قرار می‌گیرند ولی در تجزیه‌وتحلیل رفتار اقتصادی نباید آنها را یکسان دانست. این حرفه‌ها و سازمان‌ها اغلب در خرید کالا و خدمات پول هزینه می‌کنند اما نباید این خریدها را با تولید یا مصرف با‌واسطه ترکیب کرد چرا که به منظور اجتناب از خطای محاسبه باید مصرف نهایی را از تولید و مصرف با‌واسطه جدا کرد.

اسب و تنوع اقتصادی

کسانی که به اسب عشق می‌ورزند، کسانی که در ورزش‌های اسبی فعالند، کسانی که ارتباط‌شان و شور و شوق‌شان را با این حیوان زیبا و نجیب حفظ کرده‌اند، از اهمیتی که نقش اسب در زندگی‌شان ایفا می‌کند، آگاهند و برای پاسخگویی به نیازی که در ارتباط‌شان با اسب احساس می‌کنند، تقاضاهای متفاوتی برای اسب و کالاها و خدمات مرتبط با آن دارند. بنابراین در اینجا می‌توان دو نوع تقاضا را در این صنعت تعریف کرد یکی تقاضا برای خود اسب (تقاضای اسبی) دیگری تقاضا برای کالاها و خدمات مرتبط با این حیوان. بر این اساس، اکنون می‌توان گفت اسب برای برآوردن آرزو‌ها و نیازهای مصرف‌کنندگان و متقاضیان این صنعت یک عنصر اساسی است. اما برای برآوردن این نیاز‌ها دامنه‌ای از کالاها و خدمات باید در کنار اسب به متقاضیان ارائه شود، خدمات و کالاهایی که بدون آنها اسب قابل استفاده نخواهد بود. اگر کالا‌ها و خدمات مرتبط با اسب به طرفداران و متقاضیان اسب ارائه شود آنان به خرید اسب تمایل پیدا کرده و برای کالا‌ها و خدمات جانبی آن اسب حاضر به هزینه کردن و پول خرج کردن می‌شوند. یک تقاضا برای اسب و کالا‌ها و خدمات در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آن یک تقاضای اسبانه نامیده می‌شود. مطالعات صورت‌گرفته در اسپانیا نشان می‌دهد هر چه میزان درآمد سرانه بیشتر باشد، تقاضای اسبانه نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه مصرف کل علاقه‌مندان به اسب در این زمینه و هزینه کردن آنان افزایش می‌یابد. سهم هزینه کل خانوار‌ها در بخش اسب و اضافه کردن آن به تولید ناخالص ملی یک کشور همان چیزی است که تحت عنوان تاثیرات اقتصادی صنعت اسب در این نوشتار بدان پرداخته شده است. میزان این هزینه‌ها ابتدا وابسته خواهد بود به: الف- درصد مخارجی که برای تولید ملی پرداخت می‌شود. اگر درصدی از خرید‌های اختصاصی کالاها و خدمات به انواعی که از خارج وارد می‌شود بیشتر باشد، میزان تاثیر اقتصادی بخش اسب کمتر خواهد بود. ب- درصد هزینه کل از طریق تامین کالا‌ها و خدمات محلی مرتبط با بخش اسبی ارائه شود. ج- بخشی از حق‌الزحمه عوامل دخیل در تولید و فعالیت‌های مرتبط با صنعت اسب. ترکیب عوامل سه‌گانه فوق نسبتی را در تاثیرات مستقیم اقتصادی بخش اسب و تداخل آن با اثرات اقتصادی جهانی این بخش ایجاد می‌کند که در نهایت تاثیرات اقتصادی دوگانه‌ای را موجب می‌شود.

تاثیرات اقتصادی

دلیل بروز این تاثیرات دوگانه آن است که فعالیت‌های بسیاری وجود دارند که مستقیماً با دنیای اسب ربط پیدا می‌کنند مانند فعالیت‌های کشاورزی (تولید علوفه، جو، علیق و…) و فعالیت برخی شرکت‌های حمل‌ونقل. اما برخی بخش‌های دیگر مانند شرکت‌های تولید‌کننده پوشاک ویژه این صنعت، شرکت‌های بیمه، تهیه‌کنندگان خواروبار، هتل‌ها و… ارتباط غیرمستقیمی با این صنعت دارند که حجم هزینه‌هایی که در این عرصه‌ها خرج می‌شود تاثیرات مستقیمی بر دنیای اسب و اثرات اقتصادی آن می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر یک شورای شهر در چارچوب سیاست‌های فرهنگی-ورزشی تصمیم به برگزاری یک رقابت پرش اسب بگیرد، هزینه مستقیم این رقابت منجر به یک ارزش غیرمستقیم در صنعت اسب و در نتیجه افزایش تاثیرات اقتصادی آن می‌شود. در بسیاری از موارد یک هزینه سبک در بخش سوارکاری، در صورتی که این هزینه کردن به برخی بخش‌های دیگر مرتبط باشد، می‌تواند تاثیرات چندگانه زیادی را به دنبال داشته باشد. بنابراین، بخش اسب منافع فزاینده‌ای برای شرکت‌هایی که فرصت‌های کسب‌‌وکار جدیدی را برای دنیای اسب تعریف می‌کنند، خواهد داشت پس مقامات دولتی نیز می‌توانند با نگاهی به این بخش و برنامه‌ریزی صحیح از آن به عنوان فرصتی برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصاد ملی کشور استفاده کنند.

چرخه جریان

یک راه برای به دست آوردن دیدی کلی و خلاصه آنچه تا اینجا گفته شد این است که صنعت اسب را از طریق مدل ساده چرخه جریان درآمد بازشناسی کنیم که مطابق این مدل هرگونه دخالت بخش‌های بیرونی و بخش دولتی در این صنعت کنار گذاشته می‌شود و صنعت اسب کاملاً به میزان تقاضا برای کالاها و خدمات پرورش اسب که از جانب مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود، متکی می‌شود. برای امر حمل‌ونقل مصرف‌کنندگان کالا یا خدمات می‌بایست امکان برقراری تماس با کسب‌‌وکارها و سازمان‌هایی که این‌گونه خدمات را ارائه می‌دهند، داشته باشند. این ارتباط در بازار شکل می‌گیرد پس فقدان هرگونه بازار مناسب برای حمل‌ونقل اسب می‌تواند تاثیرات اقتصادی صنعت اسب را کاهش دهد. چنان که گفته شد، اگر تقاضا برای اسب با تقاضا برای برخی کالا‌ها و خدمات دیگر در ارتباط باشد، ضروری است که بازار‌ها پاسخگوی تمامی نیاز‌های مصرف‌کنندگان باشند. از این لحاظ، نمایشگاه‌های تجاری برای افزایش ارزش اقتصاد این بخش فرآیند خوبی است. اما در کنار وجود بازارهای مناسب برای کالا‌ها و خدمات لازم است فاکتور‌های موثر بازار‌ها نیز توسعه داده شود. در میان این فاکتور‌ها توجه به نوع حرفه‌هایی که در امتداد دنیای اسب قرار می‌گیرند حائز اهمیت است. در میان این فاکتور‌ها فقدان آموزش و برنامه‌های آموزشی برای حرفه‌های داخل صنعت اسب مانعی اصلی است که می‌تواند در برنامه‌های اقتصادی توسعه این بخش مد نظر قرار گیرد.

بخش‌های اصلی اقتصادی و متنوع صنعت اسب

به منظور آشنا کردن کارآفرینان و فعالان اقتصادی در بخش‌های گوناگون با فرصت‌ها و امکانات نهفته کاری که در قبال افزایش تقاضا‌های مربوط به این صنعت برای آنان فراهم می‌شود و همچنین تشویق مقامات دولتی برای توجه بیشتر به این بخش و لحاظ کردن آن در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باید شناخت صحیحی از داده‌ها و ارتباطات گوناگون شرکت‌کنندگان مختلف این بخش به دست آورد. مطالعه و تحقیق در این زمینه برای کلیت یک اقتصاد ضروری است و ارزیابی کافی در این مورد که اقتصاد اسب چه تاثیری بر سایر بخش‌های اقتصادی و مجموع اقتصاد دارد مفید به‌ فایده خواهد بود. در این راستا در برخی کشور‌های توسعه‌یافته تحقیقات و مطالعه‌هایی برای پی بردن به اهمیت بخش اسب در اقتصاد صورت گرفته است. نتایج این مطالعات اهمیت بخش اسب و تاثیر آن بر اقتصاد را برجسته کرده و تاثیرات آن بر جامعه را چشمگیر ارزیابی می‌کنند. این مطالعات همچنین دستاورد دیگری نیز داشته‌اند و آن اینکه بهترین اصطلاحی که می‌تواند نمایانگر واقعیت نوین تاثیر اقتصادی اسب باشد همان اصطلاح «صنعت اسب» است. با این اصطلاح ما می‌توانیم تاثیرات اقتصادی بخش اسب و نقش آن در کل اقتصاد را به خوبی درک کنیم. تغییر شکل‌های اقتصادی نیز می‌توانند تاثیراتی بر دنیای اسب داشته باشند. در کشورهایی که تقاضا‌های این صنعت دستخوش تغییر می‌شوند، پرورش و تربیت اسب برای ورزش و تفریح در اولویت قرار می‌گیرد. این تغییرات نه‌تنها در سطح کمی (افزایش هزینه‌ها) بلکه در سطح کیفی (نوع اسب‌ها و کالاها و خدمات مرتبط) رخ می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت صنعت اسب در برخی کشور‌ها متحول شده و این تحولات به نقطه‌ای رسیده است که می‌توان عنوان انقلاب اسبی را بدان اطلاق کرد.

تحول اسبی

سرانجام نقش اسب به عنوان اساسی برای ورزش و تفریح به طور قطع و یقین جایگزین نقش این حیوان به عنوان ابزاری برای کار و خوراک شد. این جاذبه‌های جدید اسب گروه‌های انسانی جدیدی، متقاضی کاربرد‌های نوین اسب (اسب‌درمانی یا توریسم اسبی) را به این بخش جذب کرد و هسته صنعت اسب را از جنبه پتانسیل‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگ‌تر کرد. این تغییر و تحولات اجتماعی باید برای درک بهتر پتانسیل اقتصادی صنعت اسب بیشتر شناخته شود. مطالعات نشان می‌دهند بسیاری از فعالیت‌های نوین مرتبط با اسب (ورزش، سرگرمی، تولیدات توریستی و…) می‌توانند از لحاظ تجاری سودآور باشند. مطالعه روی تاثیر اقتصادی صنعت اسب بیشتر در کشورهایی صورت‌گرفته که در آنها سنت‌های اسبانه رواج فراوان دارد و تقاضای اسبی به سرعت دستخوش تغییرات می‌شود. یافته‌ها و نتایج اصلی این مطالعات این ایده را تقویت می‌کند که باید تحقیقات مستقلی روی اقتصاد‌های متکی به دنیای اسب بنیان گذاشته شوند.

اجزای صنعت اسب

تا اینجا به طور گذرا به تنوع‌های بخش اسب اشاره شد ولی لازم است به این نکته نیز اذعان کرد که برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر صنعت اسب بر اقتصاد لازم است بخشی از تولیدات این صنعت برای پاسخ به تقاضا به صورت محلی و در داخل ساخته شود. در این راستا هرگونه تغییری در ارتقای تولیدات محلی باید با توجه و بررسی میزان تقاضا و امکانات بازار اعمال شود

صنعت اسب

بدون تردید یکی از قدیمی‌ترین دپارتمان‌ها در تحقیقات اقتصادی جهان، دپارتمان اسب ایالات ‌متحده آمریکاست. شورای اسب آمریکا دو تحقیق و ارزیابی اصلی روی تاثیرات اقتصادی جهان اسب طی سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ در ایالات ‌متحده انجام داد. نتیجه عمده کار‌های این شورا این بود که صنعت اسب به طور گسترده‌ای در سراسر کشور رشد یافته و درجه‌ای از اثرگذاری کسب کرده که می‌توان آن را به توجه خاطر عمومی از سوی جامعه و مقامات محلی، ایالتی و فدرال توصیف کرد. مطابق سرشماری و آمار این شورا ۲/۹ میلیون راس اسب در آمریکا وجود داشته و بیش از ۶/۴ میلیون نفر با صنعت اسب به نوعی در تعاملند: مالکان اسب (دو میلیون نفر)، تهیه‌کنندگان سرویس و خدمات در این صنعت، کارگران یا داوطلبان و همچنین ۱۰ میلیون‌نفری که در تماشای مسابقات و نمایش‌های سوارکاری شرکت می‌کنند. صنعت اسب در آمریکا سالانه اثر مستقیمی معادل ۳۹ میلیارد دلار دارد و با احتساب کل اثرات جانبی این رقم به مجموع ۱۰۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد. این صنعت سالانه ۴۶۰ هزار شغل مستقیم و در مجموع ۴/۱ میلیون شغل غیر‌مستقیم در رابطه با بخش اسب ایجاد می‌کند. از میان ۹۲۲۸۴۷ راس اسب ثبت‌شده در آمریکا ۵۳۱/۸۴۴ راس اسب‌های مسابقه سرعت، ۹۵۴/۷۱۸/۲ راس اسب رقابتی، ۹۲۳/۹۰۶/۳ راس اسب تفریحی و توریستی، ۷۵۹۴۳۲/۱ راس ویژه سایر مصارف و تقاضا‌های مرتبط با صنعت اسب به شمار می‌روند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد در میان کشور‌های اسب‌خیز و پر‌طرفدار این حیوان آمریکا در جایگاه نخست قرار داشته و صنعت اسب در این کشور تاثیرات اقتصادی هنگفتی دارد.

صنعت اسب در کانادا

کانادا نیز تا‌کنون چندین مطالعه جامع در زمینه صنعت اسب به عمل آورده که مهم‌ترین آنها طی سال ۱۹۹۸ تحت عنوان مطالعه ملی صنعت اسب منتشر شد که مطابق داده‌های این تحقیق بیش از ۸۸۶۴۳۱ راس اسب در این کشور وجود دارد که این رقم شامل اسب‌هایی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند نیز می‌شود. دقیق‌ترین تخمینی که در خصوص اثرات اقتصادی صنعت اسب در کانادا به عمل آمده حاکی از آن است که کل تاثیر این صنعت بر اقتصاد ۷۸۷/۶ میلیون یورو بوده و متوسط اثر اقتصادی آن به ۳۶۵/۳ میلیون یورو بالغ می‌شود.

صنعت اسب در استرالیا

صنعت استرالیایی اسب طی سال‌های اخیر رشد قدرتمندی را تجربه کرده است. کل برآورد تاثیر این صنعت بر اقتصاد که توسط شورای صنعت اسب استرالیا در سال ۲۰۰۰ به عمل آمد رقمی معادل ۸۸۹/۴ میلیون یورو را تخمین می‌زد. بین ۹۰۰ هزار تا ۵/۱ میلیون راس اسب مطابق آمار در استرالیا وجود دارد.

صنعت اسب در اروپا

واقعیت بخش اسب در اروپا آن است که این صنعت در اتحادیه اروپا هم‌شکل نیست و اختلاف سطح بین این کشورها چشمگیر است. هسته این صنعت در اروپا منطبق است با کشور‌های هسته مرکزی این اتحادیه شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا، بلژیک، سوئد، دانمارک و هلند. در هر یک از این کشور‌ها تغییرات ساختاری متناسب با تغییر تقاضا در صنعت اسب و گذر آن به سمت تفریح و ورزش رخ داده است. مطابق آمار منتشر‌شده شبکه اسب اتحادیه اروپا تاثیرات اقتصادی این صنعت در اتحادیه سالانه به ۱۰۰ میلیارد یورو بالغ می‌شود. بیش از ۴۰۰ هزار شغل تمام‌وقت در این صنعت شکل گرفته. حدود شش میلیون یا حتی بیشتر اسب در این قاره وجود دارد. شش میلیون هکتار از علفزار‌های اروپا چراگاه اسبان است. شمار سوارکاران در این اتحادیه سالانه پنج درصد افزایش می‌یابد. مقایسه بین آمار شبکه اسب اروپا و شورای اسب آمریکا نشان می‌دهد اروپا در سطح جهانی بزرگ‌ترین بازیگر دنیای اسب به شمار می‌رود. چنین برآورد می‌شود که مالیاتی که سالانه از محل درآمد صنعت اروپایی اسب به دولت‌ها پرداخت می‌شود رقمی معادل پنج میلیارد یورو باشد. مهم‌ترین و معروف‌ترین مناطق اروپایی پرورش‌دهنده اسب:

فرانسه

استان نورماندی فرانسه که تقریباً ۱۰ درصد کل اسب‌های این کشور در آنجا ساکنند و تقریباً ۲۰ درصد کره‌اسب‌های فرانسه را پرورش می‌دهد همچنین بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این استان در صنعت اسب فعالند. میزان فروش اسب در شهر دویل این استان فرانسوی طی سال ۲۰۱۰ به ۲۶ میلیون یورو رسید و قرار است مسابقات جهانی سوارکاری سال ۲۰۱۴ در این منطقه برگزار شود که این رویداد‌ها رونق صنعت اسب در این منطقه را دوچندان کرده است. فرانسه از نمونه کشورهایی است که در آن صنعت اسب از الگوی مصرف با مقاصد نظامی به مصرف و استفاده صلح‌جویانه و اقتصادی از این حیوان بی‌آزار انتقال پیدا کرده است و در آن شرکت‌های فعال در صنعت اسب به لطف اهمیتی که درآمد این صنعت برای دولت پیدا کرده از کمک‌ها و حمایت‌های دولت برای توسعه این صنعت برخوردارند. در این کشور طرحی موسوم به هرس ملی وجود دارد که در آن با نسلگیری و پرورش اسب‌های اصیل رشد صنعت اسب اهمیت پیدا می‌کند. استراتژی این کشور مبنی بر سازگاری بین بخش رقابت و بخش تفریح و سوارکاری فرانسه را به یکی از پیشگامان عرصه اسب‌سواری و اسب‌دوانی تبدیل کرده است.

کلوستر اسب کگستمت در مجارستان

شهر کگستمت در مرکز کشور مجارستان به پایتخت اسب این کشور شهرت یافته و در مرکزی موسوم به کلوستر اسب در این شهر انواع مهارت‌ها و اسب‌های گوناگون از نژاد‌های مختلف تربیت و پرورش داده می‌شوند. صنعت اسب در این شهر مرکز اصلی اشتغال‌زایی است و برگزاری سالانه رویداد‌های رقابتی و نمایشی مرتبط با اسب این شهر را به کانونی منطقه‌ای و بین‌المللی برای دوستداران اسب تبدیل کرده است.

سوئد

سوئد گذر به صنعت اسب را از سال ۱۹۴۵ آغاز کرد؛ سالی که پیوند آشکاری بین اسب و ورزش و تفریح در این کشور برقرار شد و پرورش اسب‌های ویژه ورزش در این کشور جایگاه به خصوصی پیدا کرد. این امر موجب موفقیت سوارکاران این کشور در رشته‌های ورزشی سوارکاری از قبیل درساژ، پرش و دیگر رشته‌های مرتبط شد. انستیتوی آمار سوئد در سال ۲۰۰۴ مطالعه‌ای بر صنعت اسب این کشور انجام داد که مطابق آن ۱۰۰/۲۸۳ راس اسب و ۵۶ هزار موسسه مرتبط با سوارکاری در این کشور وجود دارد که به نسبت جمعیت آن می‌شود برای هر هزار نفر ۳۱ موسسه. تحقیق اقتصادی صورت‌گرفته در دانشگاه اوپسالا نشان می‌دهد ارزش اقتصادی صنعت اسب برای این کشور سالانه بر ۴۰۳ میلیون یورو بالغ می‌شود.

بریتانیا

فرآیند مدرن شدن و توسعه ‌بخش اسب در بریتانیا طی سال‌های اخیر روندی ثابت و متداوم بوده است. در سال ۱۹۹۸ مجمع تجارت اسب بریتانیا ماموریت یافت مطالعه و تحقیق جامعی روی وضعیت صنعت اسب در این کشور انجام دهد. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که در سال ۱۹۹۹ بیش از یک میلیون اسب در این کشور وجود داشت. بازنگری که مجمع صنعت اسب بریتانیا طی سال ۲۰۰۴ بر این تحقیق صورت داد نشان داد جمعیت اسب در این کشور بالغ بر ۶۰۰ هزار راس بود و برآوردهای اخیر حاکی از آن است که جمعیت این حیوان در حال حاضر در این کشور ۹۷۵ هزار راس است. گزارش سال ۲۰۰۴ مجمع صنعت اسب بریتانیا با تاکید بر اهمیت سوارکاری در این کشور تصریح می‌کند این رشته بیش از ۵۰ هزار شغل مستقیم و بیش از ۲۵۰ هزار شغل غیرمستقیم و مستقیم در این کشور ایجاد کرده است. بیش از پنج میلیون نفر در انگلستان فعالانه با دنیای اسب در ارتباطند و بیش از ۴/۲ میلیون نفر در این کشور سوارکاری می‌کنند. شاید اصلی‌ترین نکته برجسته‌ای که در این میان به چشم می‌آید استفاده از اسب به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به توسعه پایدار باشد. این ایده به پیشبرد طرحی برای برقراری همکاری پایدار بین موسسات مرتبط با دنیای اسب در سراسر جهان کمک کرد و مقامات بریتانیایی را بر آن داشت تا گام‌های بلندی برای توسعه این صنعت در آستانه برگزاری مسابقه المپیک ۲۰۱۲ لندن بردارند و طی ۱۰ سال اخیر تمهیداتی برای رشد و گسترش این صنعت بیندیشند. استراتژی که در این راستا برای انگلستان و ولز تدوین شد مشتمل بود از اهمیت دادن و سهیم کردن صنعت اسب در کل اقتصاد و بها دادن به نقش این صنعت در توسعه بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها در مناطق روستایی در کنار توسعه آموزش. در این راستا هشت هدف اصلی تعریف شد که منافع و اهمیت افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط را در تعامل با صنعت اسب مشخص می‌کرد. این اهداف عبارت بودند از ۱- تجمیع صنعت اسب و توسعه اثرات محلی، منطقه‌ای و ملی آن/۲- افزایش مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با اسب و توسعه سهم اجتماعی اسب/۳- افزایش عملکرد کسب‌و‌کار‌های مرتبط با اسب/۴- افزایش مهارت‌های استفاده از اسب، آموزش و استاندارد/۵-افزایش دسترسی به مسابقات سوارکاری و درشکه‌رانی/۶- بررسی تاثیرات محیطی اسب/۷- تشویق ورزش قهرمانی/۸- ارتقای کیفیت و پرورش اسب و کره.

در خلال اجرای این برنامه که قرار است اهداف آن تا سال ۲۰۱۵ محقق شود به لطف همکاری شرکت‌های بیمه در تحت پوشش قرار دادن سوارکاران و اسب‌ها همچنین توسعه مراکز سوارکاری و رشد ورزش قهرمانی در بریتانیا صنعت اسب رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به لطف این برنامه صنعت اسب توانسته جبهه متحدی را برای شناساندن اهمیت قابل توجهش و سهم هنگفتش در اقتصاد ملی، منطقه‌ای و روستایی بگشاید علاوه بر این سهم و تاثیر قابل توجه این صنعت بر محیط زیست نیز مورد توجه واقع شده است. از سوی دیگر به کمک انعکاس وقایع مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن در رسانه‌ها و برگزاری رقابت‌های محلی و منطقه‌ای ورزش‌های سوارکاری جایگاه ویژه‌ای در صحنه‌های ورزشی پیدا کرده‌اند. تولید و پرورش اسب نیز در سطح جهانی هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر استانداردهای سلامت به لطف گسترش جنبه‌های ورزشی اسب رشد پیدا کرده است.

صنعت اسب در خاورمیانه

با افزایش بهای نفت و جهش درآمدی ناشی از این افزایش در بین کشور‌های نفت‌خیز خاورمیانه صنعت اسب نیز در این کشورها طی سال‌های اخیر شاهد رشد قابل توجهی بوده است تا جایی که برای ارزیابی و تشخیص کانون‌های قابل رشد این صنعت گروه بین‌المللی توسعه صنعت اسب که مقر آن در استرالیاست مطالعه‌ای را بر روی چشم‌انداز این صنعت در خاورمیانه آغاز کرده است. هدف محوری این مطالعه ارائه راهکارهایی برای توسعه نقش صنعت اسب در اقتصاد‌های این منطقه و ارتقای جایگاه اسب در تولید ناخالص ملی و توسعه اجتماعی اقتصادی این کشورهاست. این گروه در خلال این تحقیق به دست‌اندرکاران صنعت اسب در کشور‌های خاورمیانه توصیه می‌کند از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های نهفته در این صنعت به عنوان محرکی برای اشتغال‌زایی استفاده کرده و با ارتقای آموزش و بالا بردن کیفیت این صنعت وارد عرصه رقابت در بازار جهانی شوند. اصلاح مدیریت منابع طبیعی، ارتقای رقابت‌پذیری صنعت اسب و جایگزینی تکنولوژی‌های نوین صنعت اسب از دیگر توصیه‌هایی است که گروه بین‌المللی توسعه صنعت اسب برای مسوولان خاورمیانه‌ای این صنعت ارائه می‌کند. از جمله چالش‌هایی که صنعت اسب خاورمیانه مطابق یافته‌های گروه بین‌المللی توسعه صنعت اسب با آنها دست به گریبان است عبارتند از: عدم توجه به سلامت اسب و سوار‌کار، عدم توجه به جنبه‌های محیط زیستی، ضعف سرویس‌های حمل و نقل و ضعف مدیریت ملی در تهییج عمومی و تشویق مردم به ورود به دنیای اسب در کنار ضعف آموزش عمومی جنبه‌های سودمند استفاده از اسب. در میان کشور‌های خاورمیانه می‌توان امارات متحده عربی را به عنوان کشور رهبری‌کننده در این عرصه معرفی کرد. صنعت اسب در امارات از سال ۱۹۹۲ نضج گرفت و با همتی که دست‌اندر‌کاران این صنعت در این کشور از خود نشان دادند پس از نزدیک به سه دهه فعالیت این کشور و به ویژه شهر دوبی به کانونی برای برگزاری مسابقات، رقابت‌ها و نمایش‌های اسبانه تبدیل شده است. هم‌اکنون پنج کلوپ سوارکاری شناخته‌شده در سطح بین‌المللی در این کشور فعالیت می‌کنند. به تازگی دوبی میزبان دهمین دوره رقابت‌های اسب‌سواری قهرمانی عرب بوده و برای نهمین سال پیاپی نمایشگاه اسب در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی این امیر‌نشین برگزار شد. در این رویداد که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه از این نوع در خاورمیانه به شمار می‌رود علاوه بر آنکه دارندگان اسب، پرورش‌دهندگان، حرفه‌ای‌های جهان اسب و عرضه‌کنندگان اسب‌های تفریحی از آن به عنوان سکویی برای معرفی کسب‌و‌کار خود استفاده کردند، شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ فعال در صنعت اسب نیز برای معرفی و نمایش آخرین دستاوردها در عرصه پرورش، نگهداری و تکنولوژی‌های جانبی مرتبط با اسب از سراسر جهان در آن حضور به هم رساندند.

روسیه و صنعت اسب

روسیه با داشتن نژادهای آخال تکه، کاباردین، ارلف، تراکنر، عرب و نژادهای سنگین بومی خود عمده فعالیت خود را روی نژاد آخال تکه متمرکز کرده و در پروسه ۳۰‌ساله توانسته اسبان خاصی را تولید کند و به عنوان یک محصول تجاری که انحصار مالکیت آن را دارد به دنیا با قیمت‌های بسیار گزاف به فروش برساند و در اینترنت و کتاب‌های گوناگون اسب‌های آخال تکه را اسب ترکمن معرفی می‌کند و به دنیا قبولانده که چیزی که خود معرفی می‌کند اصیل است و اسب‌های ترکمن دیگری که در ایران یا جاهای دیگر تولید می‌شوند نژاد بومی آن کشور است و نه اسب ترکمن و در این راستا مدعی داشتن کتاب تبارنامه بین‌المللی نیز است؛ و این در حالی است که ۳۰ درصد جمعیت اسب ترکمن دنیا به صورت طبیعی در ایران زندگی می‌کند؛ و ‌ این حق ایران است که در تصمیمات مربوط به کتاب تبارنامه بین‌المللی شرکت داشته باشد وگرنه اگر این تصمیم عملی شود رسماً اسبان ترکمن ایران هیچ ارزش بین‌المللی نخواهند داشت و فراموش خواهند شد. نتیجه تولیدات سال‌های قبل که از لحاظ کیفیت بسیار شاخص بودند به کشورهایی مثل آلمان و لهستان برده می‌شود و با امتزاج با نسل‌های بعدی اسب عرب اسب‌هایی تولید می‌شوند که از لحاظ قدرت و زیبایی در مسابقات، قهرمان دنیا می‌شوند و امروزه تقریباً در بیشتر قهرمانان دنیا رد پایی از خون عرب روسی دیده می‌شود، ولی روسیه هیچ حضور تاثیرگذاری در مسابقات زیبایی اسب عرب ندارد. در روسیه سالانه یک نمایشگاه بین‌المللی اسب توسط وزارت کشاورزی در ۱۷ شاخه برگزار می‌شود که شامل تمام صنایع مرتبط با اسب و نمایش زیبایی اسبان است و شرکت‌کنندگانی از سراسر دنیا نیز در آن شرکت می‌کنند. همچنین در روسیه تعداد چهار مجله و چند وب‌سایت قوی در زمینه بازاریابی و معرفی تولیدات و خدمات مرتبط با اسب نیز فعال هستند.
منبع :صنعت اسب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست

کد امنیتی *