- تاریخ: 2015-06-13
- شناسه خبر: 4888 1,382 بازدید
امام جمعه آق قلا:افزایش طلاق در جامعه نگران کننده است
ارکین نیوز – امام جمعه آق قلا در نمازجمعه این هفته این شهر ضمن انتقاد از افزایش طلاق در جامعه گفت: طلاق در فرهنگ ترکمن همیشه به عنوان یک امر نکوهیده نگاه می شد ولی امروزه متاسفانه پدر و مادرها سعی می کند با کوچکتری ...
ارکین نیوز – امام جمعه آق قلا در نمازجمعه این هفته این شهر ضمن انتقاد از افزایش طلاق در جامعه گفت: طلاق در فرهنگ ترکمن همیشه به عنوان یک امر نکوهیده نگاه می شد ولی امروزه متاسفانه پدر و مادرها سعی می کند با کوچکترین بهانه ای دختر فرزندان خود را بگیرنند.
حاج عبدالحی آخوند میرزاعلی اضافه کرد:قوم ترکمن همیشه به ثبات عقیده و ایمان و ارده قوی شهرت داریم ولی در عمل این اراده قوی نداریم متاسفانه امروزه طلاق که یکی از حرامترین حلال هاست ، در جامعه به راحتی مورد قبول قرار می گیرد.
وی ضمن انتقاد از افزایش طلاق در جامعه اضافه کرد: طلاق غصب خداوند را سبب می شود چطور ما می توانیم به راحتی حکم طلاق را به زبان بیاوریم.
امام جمعه آق قلا گفت : بعضی می گویند که تعداد طلاق در جامعه زیاد نیست ولی من عنوان می کنم همین تعداد کم طلاق نیز برای جامعه ترکمن قابل قبول نیست.
حاج عبدالحی آخوند میرزاعلی اضافه کرد : امروز مشاهده می کنیم برخی به صورت پیامکی طلاق را ارسال می کنم و ما در همین جا می گوئیم اگر طلاق را به صورت پیامکی هم به همسر خود ارسال کنیم حکم نوشتاری را دارد و حکم طلاق صادر می شود
خداوردي طعنه - 2015-06-14 در 4:20 ب.ظ
واقعا مایه تاسف است که این معضل در میان ترکمنها هم رواج پیدا دکرده// امیدواریم با درایت مسئولین وبا اطلاع رسانی رحانیون معظم دال بر اینکه ((طلاق)) موردی از مواردی است که خداوند متعال نیز آن را مورد غضب خود قرار میدهد تا این مورد در جامعه به حداقل برسد//انشاالله//
حمید - 2015-06-16 در 1:18 ق.ظ
سلام جناب اخوند میرزاعلی فتوای جدید وبدیع شما بانسل جوان چه خواهد کرد؟ مانفهمیدیم شمانگران طلاق هستی یا مروج طلاق اخه طلاق پیامکی چه مدلشه دیگه؟چراکسی چیزی نمیگه ازکجااین فتوااستنباط میشه کتاب خدا یا حدیث پیامبر خاتم صلی الله علیه واله؟
طلبه - 2015-06-18 در 12:59 ب.ظ
( قَالُوا الْکِتَابَهُ ) عَلَى ثَلَاثَهِ أَوْجُهٍ
( إمَّا مُسْتَبِینٌ مَرْسُومٌ ) أَیْ مُعَنْوَنٌ مَصْدَرٌ مِثْلُ أَنْ یَکْتُبَ فِی أَوَّلِهِ مِنْ فُلَانٍ إلَى فُلَانٍ أَوْ یَکْتُبَ إلَى فُلَانٍ وَفِی آخِرِهِ مِنْ فُلَانٍ عَلَى مَا جَرَتْ بِهِ الْعَادَهُ ( وَهُوَ ) أَیْ هَذَا الْمَذْکُورُ مِنْ الْکِتَابَهِ ( کَالنُّطْقِ فِی الْغَائِبِ وَالْحَاضِرِ ) (الکتاب : مجمع الأنهر فی شرح ملتقى الأبحرباب مسائل شتی )
تر جمه : اما مستبین مرسوم : یعنی : من این نامه را از فلانی به فلانی می فرستم یا من این نامه را از طرف فلانی به فلانی می فرستم به عادت نامه نویسان به این طریقه نوشتن به منزلت از کتابت است . که مثل نطق می شود به غائب یا حاضر …
توضیح : استناد کردن به قاعده حکمی بالا اگر کسی اس ام اس بکند به الفاظ (طلاق ، طلاق ،طلاق )سه طلاق واقع می شود چون به منزله صریح در نطق است
درباره کتابت : – اس ام اس وایمیل حکم کتابت را دارد. الف : با ایمیل و اس ام اس طلاق بدون نیت واقع میگردد اگر خطوط خوانا باشد ونوشته اش مرسومه باشد واثبات فرستادنش محقق گردد
( وَأَمَّا مُسْتَبِینٌ غَیْرُ مَرْسُومٍ کَالْکِتَابَهِ عَلَى الْجِدَارِ وَوَرَقِ الشَّجَرِ وَیَنْوِی فِیهِ ) فَلَیْسَ بِحُجَّهٍ إلَّا بِالنِّیَّهِ وَالْبَیَانِ ؛ لِأَنَّهُ بِمَنْزِلَهِ الْکِتَابَهِ مِنْ الصَّرِیحِ فَلَا یَصْلُحُ حُجَّهً
تعریف مستبین غیر مرسوم : مثل کتابت به دیوار و برگ درخت در این صورت نیت لازم است . چون این نوشتن حجت نمی شود مگر با نیت و بیان چون بدلیل بمنزله کتابت از صریح است و به حجه نیاز ندارد .
و در غیر مرسومه اگر نیت داشته باشد طلاق واقع میگردد بشرط اینکه خط خوانا باشد و اثبات فرستادنش با طرق اثبات شرعی محقق گردد .
( وَأَمَّا غَیْرُ مُسْتَبِینٍ کَالْکِتَابَهِ عَلَى الْهَوَاءِ وَالْمَاءِ ) بِمَنْزِلَهِ الْکَلَامِ غَیْرِ مَسْمُوعٍ ( وَلَا عِبْرَهَ بِهِ ) فَلَا یَثْبُتُ بِهِ الْحُکْمُ وَإِنْ نَوَى ، (الکتاب : مجمع الأنهر فی شرح ملتقى الأبحرباب مسائل شتی )
ثُمَّ الْکِتَابُ عَلَى ثَلَاثِ مَرَاتِبَ : مُسْتَبِینٌ مَرْسُومٌ وَهُوَ بِمَنْزِلَهِ النُّطْقِ فِی الْغَائِبِ وَالْحَاضِرِ عَلَى مَا قَالُوا .
وَمُسْتَبِینٌ غَیْرُ مَرْسُومٍ کَالْکِتَابَهِ عَلَى الْجِدَارِ وَأَوْرَاقِ الْأَشْجَارِ ، وَیَنْوِی فِیهِ لِأَنَّهُ بِمَنْزِلَهِ صَرِیحِ الْکِتَابَهِ فَلَا بُدَّ مِنْ النِّیَّهِ .
وَغَیْرُ مُسْتَبِینٍ کَالْکِتَابَهِ عَلَى الْهَوَاءِ وَالْمَاءِ ، وَهُوَ بِمَنْزِلَهِ کَلَامٍ غَیْرِ مَسْمُوعٍ فَلَا یَثْبُتُ بِهِ الْحُکْمُ . (الکتاب : العنایه شرح الهدایه احکام الخنثی )
ثُمَّ اعْلَمْ أَنَّ هَذَا فِی کِتَابَهٍ غَیْرِ مَرْسُومَهٍ أَیْ غَیْرِ مُعْتَادَهٍ ، لِمَا فِی التَّبْیِینِ وَغَیْرِهِ أَنَّ الْکِتَابَ عَلَى ثَلَاثِ مَرَاتِبَ :
مُسْتَبِینٍ مَرْسُومٍ وَهُوَ أَنْ یَکُونَ مُعَنْوَنًا : أَیْ مُصَدَّرًا بِالْعِنْوَانِ ، وَهُوَ أَنْ یَکْتُبَ فِی صَدْرِهِ مِنْ فُلَانٍ إلَى فُلَانٍ عَلَى مَا جَرَتْ بِهِ الْعَادَهُ فَهَذَا کَالنُّطْقِ فَلَزِمَ حُجَّهً .
وَمُسْتَبِینٌ غَیْرُ مَرْسُومٍ کَالْکِتَابَهِ عَلَى الْجُدْرَانِ وَأَوْرَاقِ الْأَشْجَارِ أَوْ عَلَى الْکَاغَدِ لَا عَلَى الْوَجْهِ الْمُعْتَادِ فَلَا یَکُونُ حُجَّهً إلَّا بِانْضِمَامِ شَیْءٍ آخَرَ إلَیْهِ کَالنِّیَّهِ وَالْإِشْهَادِ عَلَیْهِ وَالْإِمْلَاءِ عَلَى الْغَیْرِ حَتَّى یَکْتُبَهُ لِأَنَّ الْکِتَابَهَ قَدْ تَکُونُ لِلتَّجْرِبَهِ وَنَحْوِهَا ، وَبِهَذِهِ الْأَشْیَاءِ تَتَعَیَّنُ الْجِهَهُ وَقَبْلَ الْإِمْلَاءِ بِلَا إشْهَادٍ لَا یَکُونُ حُجَّهً وَالْأَوَّلُ أَظْهَرُ .
وَغَیْرُ مُسْتَبِینٍ کَالْکِتَابَهِ عَلَى الْهَوَاءِ أَوْ الْمَاءِ وَهُوَ بِمَنْزِلَهِ کَلَامٍ غَیْرِ مَسْمُوعٍ وَلَا یَثْبُتُ بِهِ شَیْءٌ مِنْ الْأَحْکَامِ وَإِنْ نَوَى ا هـ .
وَالْحَاصِلُ أَنَّ الْأَوَّلَ صَرِیحٌ وَالثَّانِی کِنَایَهٌ وَالثَّالِثُ لَغْوٌ .( الکتاب : رد المحتار مسائل )
جلال قره یی - 2015-06-18 در 12:04 ب.ظ
ضمن تشکر از هشدار بجا و لازم امام جمعه محترم شهرستان آق قلا حاج آخوند میرزاعلی بدینوسیله پیشنهاد میگردد: در خصوص معضلات اجتماعی از جمله بحث افزایش طلاق و افزایش خودکشی و کاهش سن اعتیاد باید یک کارگروه ویژه با حضور کارشناسان مذهبی با محوریت روحانیون معزز و کارشناسان دستگاهای ذیربط در سطح شهرستان به ریاست فرماندار محترم تشکیل گردد و موارد صدر الذکرو ناهنجاریهای اجتماعی ،خصوصاً بحث ماهواره ها ی دجال واره که منشاء اصلی همه معضلات اجتماعی ست در آنجا آسیب شناسی گردد و با تقویت کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی در این عرصه ها و برگزاری کلاس های آموزشی در این حوزه ها اقدام اساسی در سطح جامعه از کانال مساجد و مدارس و دانشگاهها و سایر و ارتباط تنگاتنگ با متن جامعه بصورت میدانی و برپایی دوره آموزشی اجباری قبل از ازدواج و…انجام گردد .