- تاریخ: 2016-04-25
- شناسه خبر: 17037 332 بازدید
ایجاد برند فرش دستباف گلستان نیازمند فرهنگ سازی است
ارکین نیوز-حجت اله خلیل زاده در نشست با ذی نفعان خوشه فرش دستباف اظهار داشت: برنامه های پروژه توسعه خوشه فرش دستباف در سال های اول و دوم به خوبی انجام و لازم است در سال سوم برنامه عمل، کنسرسیوم خوشه مذکور ایجاد شود. وی ب ...
ارکین نیوز-حجت اله خلیل زاده در نشست با ذی نفعان خوشه فرش دستباف اظهار داشت: برنامه های پروژه توسعه خوشه فرش دستباف در سال های اول و دوم به خوبی انجام و لازم است در سال سوم برنامه عمل، کنسرسیوم خوشه مذکور ایجاد شود.
وی با بیان اینکه یکی از پروژه های مصوب برنامه اقتصاد مقاومتی نبر توسعه توانمندیهای صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط از طریق توسعه کنسرسیوم های صادراتی است، یادآور شد: کنسرسیوم شرایطی را فراهم می کند تا همه اعضا کار تیمی را تجربه و علاوه بر پیگیری نیازهای فردی، فعالیت جمعی را نیز دنبال کنند.
به گفته وی کنسرسیوم فرش دستباف می تواند علاوه بر کسب منافع اقتصادی در انتقال تجربیات و دانش افزایی ذی نفعان خوشه نقش موثری داشته باشد.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز گفت: با برداشته شدن تحریم ها، روزنه امیدی برای ورود ایران به بازار جهانی فرش دستباف ایجاد شد.
یوسف بسنجیده اظهار داشت: این امر موجب شده تا ایران بار دیگر در بازارهایی که طی سالهای گذشته در حوزه فرش از دست داده بود، حضور یابد.
به گفته وی فعالیت های خوبی در خوشه فرش دستباف استان صورت گرفته و امید است این روند در سال سوم برنامه عمل تداوم داشته باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ، تشکیل کنسرسیوم صادراتی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
زلبخا عادلی عامل توسعه خوشه فرش دستیاف استان گلستان نیز گفت: تشکیل کنسرسیوم صادراتی خوشه فرش دستباف در گرو همکاری و تعامل همه فعالان و ذی نفعان حوزه فرش است.
کنسرسیوم صادراتی ترکیبی داوطلبانه از چند شرکت، با هدف گسترش کالا و خدمات اعضا در خارج از مرزهای کشور و تسهیل صادرات این محصول از طریق یک اقدام مشارکتی است.
به گزارش ایرنا، گلستان از دیرباز مهد تولید فرش های دستباف از جمله فرش ترکمن بوده و طبق آمارها حدود ۷۰ هزار بافنده فرش در استان فعالیت دارند که بیشتر آنها بافنده فرش ترکمن بوده و نیازمند کمک در بخش آموزش، تامین مواد اولیه و از همه مهمتر بازاریابی هستند.
تار و پود فرش های ترکمن را اغلب زنان و دخترانی گره می زنند که از کودکی، یکی زیر دو تا رو، لالایی دلنواز مادران آنها بوده و امروز هنر آنها شهره جهان شده و بازارها و هنردوستان دنیا، خریدار دست بافته های آنان می باشند.
فرش اصیل ترکمن ˈذهنی یا حفظی بافˈ است و زنان ترکمن در تولید این دست بافته، آرمان ها و اندیشه های خویش را با رنگ های دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان مجسم سازند.
بر روی فرش دستباف ترکمن در استان گلستان که گفته می شود بیش از شش هزار سال سابقه دارد در طول این سال ها بیش از ۸۱۱طرح و نماد بافته شده است.
در خصوص مراحل تهیه مواد اولیه و بافت فرش نیز گفتنی است که ترکمن ها پشم مورد نیاز قالیبافی را پس از مراحل ریسندگی و رنگ آمیزی، روی دستگاه ˈقوراماًˈ(نوعی دستگاه افقی ساده که مخصوص ایلات و عشایر است) چِّله کشی می کنند.
بیشتر قالیچه های ترکمن رنگ قرمز دارند و دلیل آن استفاده از قرمزدانه و روناس است.
طرح هایی که ترکمن ها در بافت فرش به کار می برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح های بخارایی می باشد که اصطلاحاً به آن ˈآخالˈ می گویند.
زمینه این نوع قالی ها مزین به کتیبه ها و یا قاب های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته اند.
نقوش اصلی دستبافته های ترکمن ها ˈگل یا تمغاˈ یعنی برکه آب است و به گل های لوزی شکل یا هشت ضلعی اطلاق می شود.
مهم ترین این نقوش و گل هایی که در بافته های ترکمن مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت از ˈماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی، بشیرˈ، است.
بیشتر بافندگان فرش استان گلستان در گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، مینودشت، علی آباد کتول، آق قلا، بندرترکمن و آزادشهر ساکن هستند.
طبق برخی آمارها، سالانه حدود ۶۰۰ مترمربع تابلو فرش، ۵۰۰ مترمربع فرش و ۱۷ هزار مترمربع گبه در این مناطق تولید می شود.
بافندگان استان در قالب ۹شرکت تعاونی و کارگاه، این هنر صنعت ها را خلق می کنند.
و اما در خصوص راهکارهای ترویج و توسعه فرش اصیل منطقه باید یادآور شد که تامین مواد اولیه فرش و ایجاد پل ارتباطی بین بافنده، طراح و نقاش مهمترین عامل در تولید فرش است.
در این خصوص با توجه به اینکه تولید، سرچشمه تجارت و بازار نیز محرک تولید می باشد، باید با محور قرار گرفتن این بخش، حمایت از بنگاههای تولیدی،صنفی و ایجاد بسترهای لازم برای متنوعسازی محصولات تولیدی و تکمیل زیرساختهای لازم بر مبنای مشتری مداری را توسعه داده تا امکان ورود بیشتر تولیدات فرش استان و صنایع وابسته به آن در بازارهای بینالمللی و تجاری فراهم شود.